Marie-Josée Leblond

GlobalConnect utnevner Marie-Josée Leblond som ny IT-sjef (CIO)

Det nordiske fiber- og datasenterselskapet GlobalConnect har ansatt Marie-Josée Leblond som Group Chief Information Officer (CIO). Leblond kommer fra stillingen som leder for brukeropplevelser i teknologiselskapet Tietoevry og starter i GlobalConnect 2.oktober.

"Leblond kommer til oss med internasjonal erfaring med å drive frem innovasjon og har en svært kundesentrert tilnærming. Som CIO vil hun lede IT-avdelingene på tvers av GlobalConnect. Selskapet er i en spennende fase preget av vekst og utvikling, så Leblonds fremoverlente tilnærming er en perfekt match for oss. Det er en glede å ønske henne velkommen til GlobalConnect-familien, og jeg ser frem til hennes bidrag for å ta vår IT-strategi til neste nivå», sier Per Morten Torvildsen, konserndirektør for NetCo i GlobalConnect.

Leblond har hatt flere seniorroller i Tietoevry før hun ble utnevnt som leder for tjenester innen brukeropplevelser, blant annet har hun vært leder for Banking-as-a-Service Engineering og leder for Energy Utilities. Før det var Leblond 25 år i Ericsson, hvor hun hadde fremtredende stillinger som Head of Product Line Unified Data Management og Head of Solution Area Support Processes og IT Platforms. Leblonds reise startet i Ericsson i Montreal, Canada – hennes hjemby – og har ført henne til Stockholm, hvor hun bor i dag.

«Å få muligheten til å forme GlobalConnects teknologiske landskap og drive selskapets digitale transformasjonsstrategi, gjør at jeg kjenner på en blanding av spenning og driv. Jeg gleder meg til å samarbeide med fagfolk som deler lidenskapen min for å utnytte teknologiens kraft for å kunne betjene kundene våre bedre, sier den nye konserndirektøren Marie-Josée Leblond.

Marie-Josée Leblond har en Master of Business Administration fra HEC Montreal, en Bachelor of Engineering fra Polytechnique Montreal, og har også fullført Executive Education-programmer ved Northeastern University og MIT. Hun vil være en del av konsernledelsen og rapportere til konserndirektør, NetCo, Per Morten Torvildsen.

GlobalConnect er en av de ledende nordiske leverandørene av digital infrastruktur og datakommunikasjon, og står for mer enn halvparten av all datatrafikk inn og ut av Norden. Selskapet leverer fiberbaserte bredbåndstjenester til mer enn 800 000 private forbrukere og ende-til-ende tilkoblingsløsninger til 30 000 bedriftskunder via sitt 155 000 kilometer lange fibernettverk over hele Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect har omtrent 2000 ansatte og hadde en omsetning på 673,1 millioner euro i 2022.