Sofia Lisa Dinesen, SVP for strategi, M&A og bærekraft i GlobalConnect

GlobalConnect reduserer unødvendig strømforbruk

For å redusere strømforbruket tilbyr GlobalConnect nå sine kunder å slå av WiFi-aksesspunkter når de ikke brukes.

Tilkoblingsløsninger blir som regel drevet døgnet rundt, selv når de ikke er i bruk. Selv om utstyret ofte ligger i dvale om natten i for eksempel butikklokaler og på kontorer, bruker de strøm fordi de er koblet på nett.

Med løsningen WiFi Power Control tilbyr GlobalConnect nå sine kunder muligheten til å slå av sine WiFi-aksesspunkter i kontorlokalene etter endt arbeidstid. Dette vil redusere energikostnader og strømforbruk.

- En bedrift med 100 WiFi-aksesspunkter på kontoret kan spare mellom 13 000 og 30 000 kroner årlig, og redusere CO2-utslippene med opptil 1,2 tonn per år, sier Sofia Lisa Dinesen, SVP for strategi, M&A og bærekraft i GlobalConnect.

WiFi Power Control-løsningen er et verktøy som lar kundene slå av trådløse aksesspunkter om natten. I datanettverk er et trådløst tilgangspunkt, eller AP, en maskinvareenhet som gjør det mulig for WiFi-enheter å koble til et kablet eller trådløst nettverk. Som en frittstående enhet kan tilgangspunktet ha en tilkobling via kabel til en switch eller router. Denne løsningen er nå tilgjengelig på det nordiske markedet og i Tyskland for B2B-kunder med Managed Local Area Network (MLAN) og Cisco Meraki-aksesspunkter, og er kun ett av mange bærekraftsinitiativer fra GlobalConnect:

- Vår ambisjon er ikke bare at GlobalConnect skal bli et mer bærekraftig selskap. Vi ønsker også å støtte våre kunder på deres reise. Vår Customer Carbon Calculator er et annet eksempel, der kundene våre får utslippsdata på løsningene og tjenestene de kjøper fra oss, sier Sofia Lisa Dinesen.

GlobalConnect er en av de ledende nordiske leverandørene av digital infrastruktur og datakommunikasjon, og står for mer enn halvparten av all datatrafikk inn og ut av Norden. Selskapet leverer fiberbaserte bredbåndstjenester til mer enn 830 000 private forbrukere og ende-til-ende tilkoblingsløsninger til 30 000 bedriftskunder via sitt 215 000 kilometer lange fibernettverk over hele Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect har omtrent 2000 ansatte og hadde en omsetning på 7,6 milliarder SEK i 2023.

Pressekontakt Group Communications Director