Kenneth Sunde, leder for privatmarked i GlobalConnect Norge

GlobalConnect er blant Norges raskest voksende fiberleverandør

Den nordiske nettverksleverandøren GlobalConnect fortsetter veksten – også i Norge. Konsernet befester sin solide posisjon i det norske markedet med et sterkt 2023-resultat.

I det norske privatmarkedet fikk GlobalConnect 22.000 flere fiberkunder i 2023, en vekst på 22 prosent. Veksten er innen både eneboliger, borettslag og som tjenesteleverandør på andre aktørers fibernett. Selskapet befester med det posisjonen som en av Norges ledende og raskest voksende leverandører av digital infrastruktur.

- Vi har lyktes med de høye ambisjonene våre gjennom 2023 og nærmer oss snart 130.000 norske privatkunder på fiber. Den gode utviklingen befester GlobalConnects posisjon som en solid aktør med varig og lønnsom vekst, sier Kenneth Sunde, leder for privatmarked i GlobalConnect Norge.

Bedriftsmarkedet i Norge har hatt en omsetningsvekst på 2.8 prosent, delvis drevet av tjenestene SmartConnect og Managed LAN som har økt 66 prosent fra 2022 til 2023.

God vekst for konsernet

Også på konsernnivå har GlobalConnect hatt god vekst i 2023. Total omsetning endte på 7,6 milliarder SEK, en vekst på 6,2 prosent siden 2022. Nesten 850.000 kunder har fiber fra selskapet.

GlobalConnect investerte totalt 5,8 mrd. SEK i 2023 på tvers av alle markedene. Blant høydepunktene var ferdigstillelsen av det største digitale infrastrukturprosjektet i Norden på ti år: en 2.600 kilometer lang fiberkabel som vil fungere som en kritisk infrastrukturforbindelse i Norden og videre til fastlands-Europa. Kabelen strekker seg over tre land og har en pris på over 1 milliard NOK. Totalt har GlobalConnect nå 215.000 km fibernettverk og 35.000 kvadratmeter med datasenter på tvers av Norden og Tyskland.

Flere kilometer fiber, til færre kunder

De siste fem årene har GlobalConnect investert rundt 3 milliarder kroner for å bygge ut fiberinfrastruktur til privatkunder i hele Norges land. I tillegg kommer bedriftsmarkedet og transportnettet.

- GlobalConnect er en del av ryggraden til den digitale infrastrukturen i Norge. Fra nord til sør har vi investert betydelig i et robust fibernettverk med god kapasitet, og kundeveksten vår viser at kundene våre setter pris på det. Vi jobber for fiber til hele det norske folk, og for å øke fiberpenetrasjonen i Norge. Snart er det ikke hus igjen uten tilgang til fiber, sier Kenneth Sunde, leder for privatmarked i GlobalConnect Norge.

Når fiberutbyggingen beveger seg til mer og mer grisgrendte strøk, øker avstanden mellom hvert hus som kables opp. I 2023 måtte GlobalConnect i Norge grave ni ganger lenger mellom hvert hus, sammenliknet med i 2021.

- Vi kunne like gjerne hatt navnet LocalConnect. Vi kobler opp stadig flere som bor utenfor storbyer og tettsteder. Det er viktig for samfunnsutviklingen i Norge, og at alle skal få like digitale muligheter, uansett hvor de bor, fortsetter Sunde.

GlobalConnect er en av de ledende nordiske leverandørene av digital infrastruktur og datakommunikasjon, og står for mer enn halvparten av all datatrafikk inn og ut av Norden. Selskapet leverer fiberbaserte bredbåndstjenester til mer enn 800 000 private forbrukere og ende-til-ende tilkoblingsløsninger til 30 000 bedriftskunder via sitt 185 000 kilometer lange fibernettverk over hele Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect har omtrent 2000 ansatte og hadde en omsetning på 673,1 millioner euro i 2022.

Pressekontakt Group Communications Director