Martin Lippert, CEO i GlobalConnect

EU-støtte til bedre digital infrastruktur i Narvik og Trondheim

GlobalConnect har mottatt 12,5 millioner NOK (€1,1 millioner) i finansiering fra EUs CEF (Connecting Europe Facility) for å etablere et nytt optisk bølgelengdenettverk mellom Norge og Sverige. Digitaliseringsprosjektet vil styrke næringsliv og innbyggere i Trondheim.

Den nordiske nettverksleverandøren Global Connect har initiert et nytt prosjekt for å øke kapasiteten og robustheten til den digitale infrastrukturen mellom Norge, Sverige og videre ut i Europa. Nettverket vil gå mellom Narvik og Trondheim i Norge og Luleå, Sundsvall og Stockholm i Sverige, og vil knytte sammen viktig gruvedrift og norske havner.

Styrket digital infrastruktur mellom Norge og Sverige
EU-støtte til styrket fiber mellom Norge og Sverige

I tillegg til å styrke det digitale samarbeidet mellom landene, vil forsterket digital infrastruktur ivareta Narviks og Trondheims voksende behov for å tiltrekke seg globale teknologiinvesteringer. Bedre digitale tjenester vil også gjøre det enda mer attraktivt for bedrifter å etablere seg, drive og utvikle seg videre i regionen.

Betydningen av Trondheim som teknologihovedstad, og Narvik havn har vært avgjørende for å motta støtte fra EU for dette prosjektet. Begge byene står for stor verdiskaping som gir store ringvirkninger til både lokalmiljøet og Norge.

«Økt robusthet og kapasitetsforbedringer er viktige faktorer for fortsatt digitalisering av denne ekspanderende regionen. Ny infrastruktur vil ikke bare komme lokalt næringsliv, kommune og offentlig sektor til gode, men vil også styrke den bilaterale forsvarsinnsatsen i regionen. Vi er takknemlige for støtten fra EU for finansiering av dette prosjektet som vil være et sterkt digitalt løft for hele regionen», sier Martin Lippert, CEO i GlobalConnect.

Fra Sundsvall vil infrastrukturen fortsette sørover til Stockholm og kobles til GlobalConnects allerede eksisterende fibernett som når alle nordiske land og Tyskland. Prosjektet starter tidlig i 2024, koster 2,2 millioner euro og forventes ferdigstilt i 2026.

Dette prosjektet er medfinansiert av EU.

Synspunkter og meninger som uttrykkes er imidlertid kun forfatterens og gjenspeiler ikke nødvendigvis de fra EU eller Connecting Europe Facility (CEF). Verken EU eller tilskuddsmyndigheten kan holdes ansvarlig for dem.

Regions

GlobalConnect er en av de ledende nordiske leverandørene av digital infrastruktur og datakommunikasjon, og står for mer enn halvparten av all datatrafikk inn og ut av Norden. Selskapet leverer fiberbaserte bredbåndstjenester til mer enn 800 000 private forbrukere og ende-til-ende tilkoblingsløsninger til 30 000 bedriftskunder via sitt 185 000 kilometer lange fibernettverk over hele Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Finland. GlobalConnect har omtrent 2000 ansatte og hadde en omsetning på 673,1 millioner euro i 2022.

Marte Ruud Sandberg

Pressekontakt Konstituert kommunikasjonssjef GlobalConnect Norge GlobalConnect Norge 45288484

Velkommen til GlobalConnect Norge!

GlobalConnect kobler sammen mennesker og virksomheter. Vår digitale infrastruktur gjør det mulig for bedrifter, organisasjoner og hele samfunn å fungere og utvikles i en stadig mer teknologisk virkelighet. Vi streber etter å forenkle det kompliserte og vi lever for vårt kundeløfte – å være en leverandør som det er enkelt å arbeide med.

Vi er den ledende leverandøren av fiberbasert datakommunikasjon og datasentre i Nordeuropa. Vi har en tydelig ambisjon: Å gjøre visjoner til virkelighet gjennom å koble sammen mennesker, virksomheter og samfunn.

I Norge har vi vårt eget landsdekkende fibernettverk, og totalt eier og drifter vi mer enn 200 000 kilometer fiber og 34.400 kvadratmeter sikre datasentre i Norge, Danmark, Sverige, Finland og det nordlige Tyskland. Med det som plattform tilbyr vi markedsledende løsninger innen nettverk, IT-sikkerhet, sky og telefoni som gjør det mulig for deg å fokusere på det du brenner for – din egen virksomhet og vekst.