Photo by The Nix Company on Unsplash

Norsk varehandel vil investere mer i cybersikkerhet

I en fersk undersøkelse blant skandinaviske retail-selskaper om deres IT- og sikkerhetsinvesteringer viser det seg at norske selskaper har høyest tillit i Norden til at de har gjort nok. Samtidig planlegger et stort flertall av norske selskaper innen varehandel å investere ytterligere i cybersikkerhet.

I løpet av de siste årene har en digitaliseringsbølge gitt sterk medvind for netthandel i Norge. Ny teknologi kan bidra til å optimalisere sanntidsprising, lagerstyring, og kundereise. Samtidig som digitalisering har skapt mange muligheter og konkurransefortrinn for bedrifter har det også økt risikoen for å bli rammet av angrep fra IT-kriminelle. Dette gjelder særlig de større butikkjedene, fordi hackerne vet at et angrep her kan by på store utfordringer.

I en ny undersøkelse utført av Voxmeter på vegne av fiber- og nettselskapet GlobalConnect viser det seg at selv om norske selskaper har høyest tillit i Norden til at de har gjort nok for å beskytte sin bedrift mot dataangrep, så frykter de også cyberangrep mer enn bedrifter i Sverige og Danmark.

Hele 92% av de spurte IT-lederne i norske bedrifter mener at nivået deres på cybersikkerhet er veldig høyt, eller høyt nok. Det er høyest i Skandinavia. Likevel er nær halvparten av (46%) bedriftene bekymret for at deres selskap kan bli rammet av et cyperangrep. Frode André Svendsen, VP i GlobalConnect og ekspert i digitalisering for varehandelbransjen forstår at de er bekymret.

- Trusselen om dataangrep er reell for varehandelen, og konsekvensene kan være store. Derfor er det sunn fornuft å stadig vurdere risikobildet og hvorvidt man er godt nok beskyttet for et angrep. Det blir avgjørende å ha en trygg digital infrastruktur som kan utnytte teknologiens muligheter og samtidig håndtere truslene, sier Frode André Svendsen.

Blant norske retail-selskaper planlegger 62% å investere mer i cybersikkerhet de neste tre årene sammenlignet med de tre foregående årene, viser undersøkelsen. Til sammenligning sier 58% av de danske bedriftene og 40% av de svenske bedriftene at de vil investere mer i cybersikkerhet. Samtidig troner cybersikkerhet over kundenes opplevelse når selskapene investerer i digital teknologi for 60% av de norske selskapene.

Dette er både fornuftig og nødvendig å investere i økt cybersikkerhet, mener Frode André Svendsen, fordi de nye digitale mulighetene øker trusselen og sårbarheten til bedriftene.

Alt tyder på at den fysiske butikken fortsatt er veldig relevant, men at det er behov for digital fornyelse for å skape inspirerende og sammenhengende kundeopplevelser. Kombinasjonen av netthandel og digitale opplevelser i butikk gir en økende kompleksitet som også øker sårbarheten for cyberangrep, sier Svendsen.

GlobalConnect tilbyr sammenhengende ende-til-ende-nettverksløsninger for en rekke detaljhandelskjeder. Dette gjelder blant annet elektronikkjeden Power, der GlobalConnect tar fullt ansvar for alt fra fiber i bakken til hovedkontoret til nettverket mellom og internt i de 220 fysiske butikkene i Norden, og at sikkerhet er integrert i hele oppsettet.

Undersøkelsen

Undersøkelsen ble gjennomført av Voxmeter, og data ble samlet inn fra IT-ansvarlige i 50 selskaper innen varehandel i Norge.

Pressekontakt Group Communications Director