Frode André Svendsen, VP i GlobalConnect og ekspert på digitalisering av varehandelen

Varehandelen bør frykte cyberangrep

Den digitale tilstedeværelsen har over lang tid blitt viktigere og viktigere også for dem som selger fysiske varer. Det betyr at den digitale trusselen også har økt. Men varehandelen tar det ikke tilstrekkelig på alvor.

Den fysiske butikken har ikke mistet sin relevans. Men om bedrifter ønsker å øke kon-kurransekraften, er det også behov for digital fornyelse som kan skape inspirerende og sammenhengende kundeopplevelser. Butikkjedene har selvfølgelig oppdaget dette for lenge siden, og de siste årene har en digitaliseringsbølge feid over bransjen.

Men det er også en bakside av medaljen som vi ikke må ignorere: den økte cybertrusselen som uunngåelig følger når den digitale infrastrukturen utvides. Trusselen gjelder spesielt de store kjedene, der hackere vet at dataangrep kan skape store utfordringer, og kanskje også økonomisk gevinst for datakriminelle.

En undersøkelse Voxmeter utførte for GlobalConnect i Norge, Danmark og Sverige viser at 46% av norske IT-ledere i butikkjeder er bekymret for at virksomheten vil bli rammet av et cyberangrep. Samtidig innebærer det at over halvparten hverken er bekymret/ubekymret, eller ubekymret. Du skal ha stor selvtillit på egne datasystemers vegne for å innta en slik holdning.

For trusselen er reell og krever at vi ligger i forkant av situasjonen. Det første skrittet på veien til handling er som kjent en erkjennelse av utfordringen. Derfor er bekymring både sunt og nødvendig.

Mange er også klare til å møte konsekvensene av bekymringen: Undersøkelsen viser at hele 62% planlegger å investere mer i cybersikkerhet i løpet av de neste tre årene sammenlignet med de tre foregående årene. I tillegg tror mange (60%) at IT-sikkerhet er enda viktigere nå enn kundeopplevelsen – og i dagens cyberlandskap er jeg enig med dem.

Ikke bare oppstår nye sårbarheter automatisk når den digitale infrastrukturen utvides og blir mer kompleks. Cyberkriminelle utvider også verktøykassen sin – med nye og stadig mer avanserte verktøy, blant annet drevet av utviklingen innen AI. Dette må vi ta på alvor.

Å holde igjen eller stoppe den digitale utviklingen av virksomheten for å redusere trusselbildet er det dummeste man kan gjøre. Tvert imot er det avgjørende for virksomhetens fremtid at den møter forbrukernes forventninger og at driften kontinuerlig optimaliseres. Dette krever digitale verktøy og en tydelig digital strategi.

Men det betyr at varehandelbransjen må være bevisste på å integrere sikkerhet langt bedre i både sin digitale strategi og infrastruktur enn de fleste gjør i dag. Blant annet ved å sikre sammenhengende løsninger der alle deler av oppsettet snakker samme «språk».

På denne måten kan du bane vei for en fremtid der virksomheten din kan trives – både i den fysiske og digitale verden.

Pressekontakt Group Communications Director