Styrtregn fører til omfattende og svært kostbare skader, spesielt når det slår til i tett befolkede områder.

Våtere klima vil gi mer vannskader

Hyppigere styrtregn vil føre til kraftig økning i vannskader, viser en forskningsrapport fra Norsk Regnesentral. Størst blir økningen i de tidligere fylkene Akershus, Østfold og Sogn og Fjordane.

Ifølge rapporten ventes kostnadene til erstatning av skader etter styrtregn å øke med 70-80 prosent i de tidligere fylkene Akershus, Østfold og Sogn og Fjordane. For Norge sett under ett ventes økningen å bli 40 prosent. Tallene er basert på dagens kostnadsnivå, og forventet prisstigning kommer på toppen av dette igjen.

- Når vi vet at denne typen skader allerede koster mer enn 1 milliard kroner i året, er det klart at dette vil bli dyrt, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige Forsikring.

Den gode nyheten er at mesteparten av økningen først kommer mot slutten av århundret.

- Det betyr at vi har tid til å sette i gang tiltak som kan forebygge skader, sier Baastad.

Må bygge for våtere vær

Norsk Regnesentral har laget prognosene basert på anerkjente klimamodeller og skadestatistikk fra Gjensidige. I mesteparten av landet vil kostnadene øke kraftig, men noen områder slipper billigere unna. Blant annet ventes tidligere Hordaland fylke å få en økning på kun 10 prosent.

- Dette har sammenheng både med lokale variasjoner i hvordan nedbøren vil endre seg, og lokale variasjoner i byggeskikk. På Vestlandet er bygningene generelt bedre tilpasset vått klima enn på Østlandet, sier Ola Haug, seniorforsker i Norsk Regnesentral.

Det betyr at noe av økningen i vannskader kan unngås ved å endre byggeskikken fremover, slik at nye bygninger blir bedre tilpasset et våtere klima.

Mange opplever mer ekstremvær

Nær 4 av 10 nordmenn har allerede opplevd at været er blitt mer ekstremt. Det viser en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Gjensidige og Norsk Regnesentral. Hele 7 av 10 venter at det vil bli mer regn og vind som følge av klimaendringene.

- Dette viser at det er høy bevissthet for konsekvensene av klimaendringene, og at dette faktisk angår oss, sier Baastad.

Han mener at forskningsrapporten fra Norsk Regnesentral kan bli et viktig verktøy for myndighetene når de skal planlegge og gjennomføre tiltak for å unngå mest mulig av økningen i skader.

- Det er bedre å forebygge enn å reparere, både for lommeboka og miljøet. Å reparere store vannskader er svært ressurskrevende, sier Baastad.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2019, mens sum eiendeler utgjorde 112 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382