Til tross for tilsynelatende små skader endte denne bilen på skraphaugen.

Sjokkerende dyrt

En av ti bilister har bulket det siste året, og stadig flere opplever høye verkstedregninger.

En av disse var en mann som var uheldig og skadet sin neste nye Hyundai Ioniq 5 i garasjen, med tilsynelatende begrenset skadeomfang. Men kostnaden viste seg å bli på over 700 000 kroner inklusiv batteri til 440 000 kroner. Bilen endte på skraphaugen.

Ipsos har på oppdrag for Gjensidige spurt 3600 bilister om bulking, og hver tiende har vært i en ulykke eller bulket bilen de siste 12 månedene. Og i bunken av regninger etter disse krasjene blir stadig flere i 100-tusenkronersklassen.

Det viste seg at bilen (Hyundai) fra 2022 også hadde fått skader som ikke var synlig umiddelbart. Ny tilsvarende bil koster 600 000 kroner. Derfor var det ikke annen utvei enn å kondemnere bilen.

- Å sende en nesten ny bil til vraking føles dårlig, men dette er dessverre ikke et unikt tilfelle. Både prisen på deler og arbeidskraft har økt betydelig den siste tiden, så dette er noe vi stadig ser, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

- Det som er spesielt med elektriske biler, er at batteriene er svært dyre. I noen saker der skadene er marginale, forsøker vi å få til reparasjon av batteripakken, slik at vi unngår å måtte bytte den. Vi gjør alt vi kan for å gjøre dette rimeligere. Vi har ofte god dialog med forhandlere og fabrikanter, men når ikke alltid fram med våre løsninger, sier kommunikasjonssjefen.

Må unngå «batteri-problemet»

For å unngå at dette blir et stort problem i årene som kommer, der elektriske biler vil dominere bilparken, mener Rysstad at både bilfabrikker, importører og forsikringsselskaper må bli mer opptatt av bærekraftige løsninger. Det betyr blant annet forsøk på gjenbruk og reparasjon av deler for å kutte kostnader.

- I flere av tilfellene ønsker vi å bytte batteriet med et tilsvarende «nytt» brukt, med samme garanti, som kan halvere kostnaden. Kunden får tilbake bilen i samme stand som den var før skaden oppsto. Dette er en type reparasjon som kan avgjøre om en nyere bil skal kondemneres eller kan rulle videre på veiene i mange år, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434