I Gjensidige er man sjokkerte og synes det er trist at det fortsatt er sterke reaksjoner over et regnbueflagg.

Pride-sjokk i sosiale medier

Gjensidige heier på mangfoldet, men møter sterke reaksjoner i kommentarfeltene.

– Vi er sjokkerte og synes det er trist at vi fortsatt møter sterke reaksjoner over et regnbueflagg og at det provoserer enkelte så mye at de "spyr" i kommentarfeltene, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige. Han ser det samme hos andre bedrifter som har farget logoen i regnbuens farger og støtter opp om Pride.

- At vi i 2023 må svare på slikt, gir tydelig signal om at vi har en vei å gå for å skape aksept for mangfold i samfunnet vårt, sier Thoresen.

Forsikringsselskapet har jobbet med sosiale medier i 13 år, men blir stadig sjokkert over hva voksne mennesker kan få seg til å skrive offentlig i et kommentarfelt på Facebook, og hvilke holdninger dette gjenspeiler.

- Alle skal har rett til en egen mening, men det er ingen menneskerett å være stygge mot hverandre. Mange er forbannet på arrangementet Pride, og det noen kaller for «homopromotering». Jeg tror dessverre de mener vi har kommet lenger enn vi i realiteten har. Det er det utallige eksempel på hver eneste dag i hele landet, sier Thoresen. Dette sporer til å i enda større grad støtte Pride.

Gjensidige bruker mye tid også internt på inkludering og mangfold. Et eksempel: I dag arrangeres Pride-bar for de ansatte, og har delt ut nøkkelbånd i regnbuefarger. Det skal være et "Rosa kompetanse"-webinar til høsten, og mangfoldsledelse er høyt på agendaen.

I 2022 ble et kompetansehevingskonsept om mangfold rullet ut til alle våre avdelinger. Dette skal bidra til at medarbeiderne blir kjent med hva selskapet legger i mangfold og inkludering, betydningen mangfold har for Gjensidige og bli bevisst på mangfoldet man selv representerer.

Disse temaene jobber vi kontinuerlig med, hele året.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382