Gjensidige foreslår kolonnekjøring for vogntog som et tiltak mot ulykker og kaos i forbindelse med snøfallet det kommende døgnet.

Mange opplever trøbbel med vogntog – frykter kaos det neste døgnet

4 av 10 har opplevd problemer i trafikken på grunn av vogntog det siste året. Forsikringsselskapet Gjensidige er bekymret for det som skjer på veiene det neste døgnet, og foreslår kolonnekjøring for vogntog.

- Svarene i vår undersøkelse bekrefter at vi står overfor et problem, som kan toppe seg i natt og i morgen ut fra snøfallet som er varslet i Sør-Norge, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige. Ipsos har gjort undersøkelsen på vegne av Gjensidige med et landsrepresentativt utvalg på 4 200 personer. Størst andel trøbbel er det blant folk i Nordland.

I desember i fjor var det snøkaos på E18 med vogntog i sentrum for begivenhetene. Det samme kan skje igjen selv om brøyteberedskapen er betydelig bedre nå. Men dårlig skodde vogntog kan uansett bli problematisk.

- Derfor mener vi et godt tiltak kan være å praktisere kolonnekjøring for alle vogntog i den perioden snøværet står på som verst, sier Rysstad. Dette har vært praktisert i andre land, og det burde være mulig å få til i Norge også, selv om dette tradisjonelt skjer på fjelloverganger.

- Og husk, bare ett eneste vogntog på tvers av veibanen kan forårsake mye trøbbel, og fullstendig stopp for den øvrige trafikken, fastslår han.

Siden fredag har Gjensidige registrert nærmere 400 skademeldinger fra bilister som har bulket, med erstatninger for rundt 10 millioner kroner, og tallene stiger stadig. Det er mange påkjørsler og biler som har sklidd inn i hverandre, og flere har havnet utenfor veien.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434