1 av 4 nordmenn er bekymret for å bli matforgiftet i utlandet. Det har de også grunn til. Magetrøbbel er et økende problem viser Gjensidiges tall.

Magetrøbbel øker kraftig - Tyrkia er verst

Turister bør være spesielt forsiktige i bufeen når de reiser sørover, advarer Gjensidige, som i år har registrert en økning på 44 prosent i «mage-saker» fra i fjor. Tyrkia er verst.

Gjensidige og Gouda Reiseforsikring opplever stadig flere henvendelser fra kunder som har blitt syke på reise.

– Tyrkia er et av de landene man er mest utsatt, og mange har problemer med diaré, oppkast og andre former for magebesvær, sier leder for reise Hege Saltboden Karlsen i Gjensidige. Andre land som skiller seg ut med stor økning er Thailand, Hellas og Spania.

Henvendelsene gjelder ofte ulike typer magevirus som krever hjelp fra sykehus eller lege.

Turister kan ta flere forholdsregler i et forsøk på å unngå diaré på ferien i sør.

– Derfor oppfordrer vi folk til å være oppmerksomme for eksempel når de skal spise fra en buffet, og være veldig grundige med egen hygiene, sier Karlsen.

1 av 4 bekymret
En undersøkelse Ipsos nylig har gjennomført for Gjensidige viser at 24 prosent er bekymret for å bli matforgiftet og 28 prosent er bekymret for sykdom generelt. Hele 4 200 nordmenn har svart. Lokale tall pr. fylke er også tilgjengelige.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434