Dette er en klassisk skade ved mye nedbør, en kjeller fylt med vann. Dette kan koste en halv million kroner å reparere.

Gyda har meldt sin ankomst til forsikringsselskapene

Det har allerede kommet nærmere 30 skademeldinger til Gjensidige i forbindelse med Gyda.

- Flere av våre kunder har allerede merket de store nedbørsmengdene og snøsmeltingen. Den vanligste henvendelsen er kunder som har fått kjelleren fylt med vann, tilbakeslag fra avløpsnettet og lekkasjer via utette tak og vegger, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige. Han er i Verdal, som er i området der uværet treffer. Tallene er oppdatert pr. klokka 22 i kveld.

Snittskade for denne type hendelse varierer mellom 50 000 -100 000 kroner. En innredet kjeller kan derimot koste opp mot en halv million kroner å reparere.

Det er også meldt sterke vindkast i deler av landet.

- Sterke vindkast kan gjøre stor skade, så vi forventer også en del bygningsskader eller at løse gjenstander blir tatt av vinden og gjør skade på kjøretøy eller bygninger, sier Eklo. Vi forventer at antall henvendelser øker utover morgendagen og kvelden, og erfaringsmessig vil det renne inn skademeldinger som følge av uværet de nærmeste ukene.

- Vi har full beredskap for å ta imot det som kommer inn av skademeldinger, sier Eklo. Vi hadde beredskapsmøte i går og har rustet oss og våre underleverandører slik at vi på best og raskest mulig måte kan hjelpe de som får trøbbel på grunn av uværet.

- Først blir restverdiredning sendt inn for å prøve å forhindre at skadene blir større enn nødvendig. Deretter sender vi inn takstapparatet for å kartlegge skadeomfanget og sette i gang reparasjonsarbeidet så raskt som mulig, sier Eklo.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 700 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 28 milliarder kroner i 2020, mens sum eiendeler utgjorde 118 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Forsikring, Pensjon og Sparing. Pressekontakt for lokalmedier i Follo og Østfold +47 907 87 449

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434