Det er enkelt å unngå frostskader. Når det er frost ute, bør det være varmt inne, minst ti grader i alle rom som har vannrør i vegger eller gulv. Bilde fra en tidligere frostperiode.

Frostsjokket unngått

Det har vært kaldt i store deler av landet, men foreløpig merker Gjensidige lite til det. Selskapet har registrert 15 skademeldinger i november.

- Det kan tyde på at folk så langt har vært flinke til å forebygge, sier leder i skadeoppgjør Per Christian Lygård i Gjensidige.

Han påpeker at det er enkelt å unngå frostskader. Når det er frost ute, bør det være varmt inne, minst ti grader i alle rom som har vannrør i vegger eller gulv.

De fleste frostskader oppstår når utetemperaturen synker kraftig mens beboerne er borte. I verste fall kan boligen bli ubeboelig i lang tid.

Med sprengkulde øker antall skader betydelig. Vinteren 2010 ble det registrert 25 000 frostskader. Det vanlige er cirka 3 000, men omfanget varierer fra år til år. Forsikringsselskapene utbetaler i gjennomsnitt over 220 millioner kroner i erstatning årlig. Mange har fått redusert forsikringsutbetalingen fordi huset eller fritidsboligen ikke var godt nok sikret mot frostskader.

- Kulda kan smyge seg inn i ventiler, utettheter, kjellere og andre steder hvor det er rør. Mange skader oppstår fordi folk skrur varmen ned eller helt av når de reiser bort. I tillegg glemmer mange å stenge stoppekranen, sier Lygård.

I tillegg til stenging av kranen bør rørene tømmes for vann hvis huset skal stå tomt over tid.

Å stenge stoppekran og tappe rørene er et krav fra forsikringsselskapet for hytter og ubebodde hus. Gjøres ikke dette når man reiser, kan det bli avkortning. Det er en dårlig idé å la vannkraner stå og dryppe for å hindre frost, fordi avløpet kan fryse til.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434