Forbereder mulig skadeflom - allerede millionerstatninger i Innlandet så langt i år

Hittil i år er det utbetalt flomerstatninger for 12 millioner kroner i Innlandet. Det viser tall fra Finans Norge.

- Det er stor sannsynlighet for storflom, og derfor har vi satt i gang forberedelsene til det som måtte komme, forteller leder for skadeinnkjøp eiendom Per Christian Lygård i Gjensidige.

- Vi følger utviklingen av snømengden og været daglig, det vil si temperatur, nedbørsform og mengde nedbør. Vi har også tatt en gjennomgang med våre landsdekkende leverandører om mannskap og utstyr til forebygging og opprydding etter flom, slik at vi raskt kan være til stede og hjelpe, sier Lygård.

Han har inntrykk av at også kommunene forbereder seg godt ved å sikre åpne vanntraseer, samt ha en god beredskap.

- Vi har tett og god dialog med NVE, særlig når det gjelder regulering av vassdragene, sier han. Det er flere vassdrag har en risiko, men Østerdalen og Gudbrandsdalen er der konsekvensene kan bli størst ved en storflom.

Hva kan du gjøre før flommen kommer

• Rydd unna snø, is eller kvist og løv som sperrer eller demmer opp for avløp, kummer og sluk.

• Rydd hagen og eiendommen for utemøbler og andre gjenstander som kan bli tatt av flomvannet.

• Flytt gjenstander i kjellere og garasjer så høyt opp fra gulvet som mulig, helst til etasjen over.

• Følg med på værvarsel, nyhetssendinger og meldinger fra kommunen og nødetatene.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434