Den negative trenden i trafikken fortsetter, det bulkes mer og erstatningene øker.

Dyster trafikkutvikling - voldsom økning i erstatninger etter bilskademeldinger

Gjensidige har i første kvartal registrert bilskademeldinger for 1,3 milliarder kroner, en økning på 30 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Tallene gjelder alle typer skademeldinger, for alle typer motoriserte kjøretøy, inklusiv veihjelp. I antall har det økt med 14 prosent, og det var 66.428 skademeldinger.

- Det vanligste var utforkjøringer, bilister som ble stående fast, og blant annet påkjørsler bakfra, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige. Glatte veier kombinert med for liten avstand og uoppmerksomhet er ofte en dårlig kombinasjon.

- Det har vært mye krevende kjøreforhold som har skapt store utfordringer for bilistene, fastslår Thoresen.

Dermed fortsetter dessverre trenden fra i fjor, da det var rekordmange skader meldt inn til forsikringsselskapene ifølge Finans Norge.

- Andre vanlige uhell var ved rygging, påkjøring av parkerte kjøretøy, dyrepåkjørsler, møteulykker, kollisjon i kryss og forbikjøringer, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2022, mens sum eiendeler utgjorde 135 milliarder kroner.

Øystein Thoresen

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +47 952 33 382

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434