Bommer på pensjonsalderen

Bommer på pensjonsalderen

De færreste har tatt innover seg endringene i pensjonsreformen, viser en fersk undersøkelse.

På spørsmålet «ved hvilken alder tror du at du går av med pensjon» er gjennomsnittssvaret 67 år, viser undersøkelsen Ipsos har gjennomført for Gjensidige Pensjonsforsikring (GPF).

- For de i alderen 18-29 år vil «normal» pensjonsalder bli 70-71 år. Med mindre du har spart opp mye selv som gjør at du kan gå av tidligere, sier pensjonsrådgiver Jonas Ulriksen i GPF.

Nær halvparten har ikke sjekket pensjon

Samtidig svarer 4 av 10 i denne aldersgruppen at de ikke har sjekket hva de ligger an til å få i pensjon. Men også i den eldre garde over 60 år er ikke alt rosenrødt. Faktisk er det hele 10 prosent av de over 60 år som heller ikke har sjekket hva de ligger an til å få i pensjon.

- Det er fare for at noen av disse får seg en overraskelse i nær fremtid. Jeg håper de har tenkt på pensjon likevel, og har en plan, sier han.

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.

Pressekontakt Kommunikasjonssjef Skadeforsikring. Pressekontakt for lokalmedier i Oslo, Romerike, Asker og Bærum +47 918 19 434