Sjekk toalettet når du vil spare vann

Sjekk toalettet når du vil spare vann

Vann er en verdifull ressurs og forsiktig bruk av vann, spesielt drikkevann, er derfor viktig for oss alle. Et ofte oversett område hvor det kan oppnås betydelige besparelser på rent drikkevann, er nedskylling i toalettet.

Visste du at nedskylling i toalett kan utgjøre rundt en femtedel av en husholdnings daglige vannforbruk? Dette betyr at en betydelig mengde vann kan spares årlig ved å sjekke skyllevolumene.

– De fleste toaletter har innstillinger for liten skyll og stor skyll, selv om du ikke har stor og liten knapp på betjeningsplaten. Dersom du ikke finner innstillingen selv kan du be en rørlegger eller baderomsprodusent om hjelp, sier Katharina Sølvberg, markedsføringssjef i Geberit.

I en norsk husholdning brukes 19 prosent av det daglige vannforbruket til toalettskylling. Ytterligere 31 prosent brukes til bad og personlig hygiene.[1]

Tre faktorer i toalettet spiller en nøkkelrolle:

• Skylleytelse: Når du velger nytt toalett, bør ikke bare design vurderes. I dag finnes mer effektive og ressursbesparende skyllesystemer tilgjengelig. Hvis det er nok å skylle én gang for å holde toalettet rent, er allerede mye vann spart – rundt seks liter per skylling.
  • Toalettskålens design: Når vannet kommer inn i toalettskålen, er den indre utformingen av skålen avgjørende for hvor effektiv rengjøringen er. Hvis vannstrømmen kanaliseres effektivt gjennom toalettskålen, kreves det mindre vannmengder for å skylle toalettet rent.
  • Dobbeltskylling: Eldre toaletter krever opptil 9 liter drikkevann per skylling. Konvertering til et dobbeltskyllingssystem kan spare en betydelig mengde vann, med skyllevolumer så lave som 4 liter per stor skylling og 2,6 liter per liten skylling.

Nye Geberit Acanto WC

Det nye Geberit Acanto WC-systemet er et godt eksempel på vanneffektivitet på mange nivåer. Hele vannveien fra sisternen via toalettet til avløpet er optimalisert. Dette gjør at toalettet skylles optimalt ut selv med små mengder vann.

Når TurboFlush-teknologien kombineres med den vannbesparende skylleventilen og dobbeltskyllingssystemet, kan vannvolumet reduseres til 2,6 liter for en liten skylling og 4 liter for en stor skylling.

Overskrider europeiske standarder

En av de mest imponerende aspektene ved det nye Geberit WC-systemet er at det overgår europeiske standarder for skylleytelse med opptil ti ganger. Dette betyr at brukerne kan stole på at de får et grundig rent toalett med bare én skylling, og at vannbesparelser maksimeres uten at det går på bekostning av hygienen.

Geberit utvikler kontinuerlig vanneffektiviteten i sitt WC-system og garanterer optimal skylleytelse samtidig som mengden vann som brukes holdes til et minimum. Geberit WC-system er gjennomtenkt for å minimere vannforbruket og maksimere ytelsen.

Geberits rolle i historisk utvikling av vannsparing

Allerede på 1970-tallet kom vannsparing i fokus. Geberit utviklet vannbesparende løsninger for baderommet på eget initiativ og aksjonerte for forsiktig bruk av vann. Selskapet argumenterte også mot rådende normer.

I 1970 var standarden for sanitærteknologi i Tyskland at et toalett skal skylles med minst ni liter vann. Produkter som ikke oppfylte denne standarden ble ikke godkjent. Geberit gikk langt for å fraråde ekspertene dette kravet: «Ni liter skyllevann er for mye! Både av økonomiske årsaker og for behovet for å bruke drikkevann sparsomt av hensyn til miljøet», skrev selskapet den gang.

Geberit ble hørt: På 1980-tallet fikk selskapet godkjenning for toalettsisterner med stoppknapp i den sørtyske delstaten Baden-Württemberg. Kort tid etter ble de godkjent i hele resten av Tyskland. Dette førte til spredning av toalettskylling med stoppknapp som kun krevde seks liter vann, som er standarden på det store skyllevolumet på dagens toaletter.

[1] https://www.ssb.no/natur-og-miljo/vann-og-avlop/statistikk/kommunal-vannforsyning

Om Geberit

Den globale aktøren Geberit Group er europeisk markedsleder innen sanitærprodukter. Geberit opererer med en sterk lokal tilstedeværelse i de fleste europeiske land, og gir unik merverdi når det gjelder sanitærteknologi og baderomsporselen. Produksjonsnettverket omfatter 26 produksjonsanlegg. Konsernet har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Sveits. Med rundt 11 000 ansatte i omtrent 50 land, genererte Geberit salg på 3,1 milliarder CHF i 2023. Geberit-aksjene er notert på SIX Swiss Exchange og har vært inkludert i SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Mer informasjon er tilgjengelig på www.geberit.no

Katharina Sølvberg

Head of Marketing i Geberit Norge +47 982 68 196

Geberit er ledende innen sanitærteknologi og baderomsporselen, både foran og bak veggen i baderommet.

Luhrtoppen 2
1470 Lørenskog