"Hvis vi står stille går kundene til noen andre"

"Hvis vi står stille går kundene til noen andre"

Allerede da FotoKungen installerte sine foto- laboratorium i butikkene på Medborgarplatsen og Odenplan i Stockholm for drøyt ti år siden, bestemte de fire deleierne seg for å tegne en fullservice-avtale med Fujifilm. I avtalen står det at de får prioritert hjelp hvis noe uventet skjer.
– Det kan bety katastrofe hvis laboratoriet står stille i en uke, spesielt om det skulle skje som nå, rett før jul. Da går kundene til noen andre, sier Bosse Söderberg, lab-ansvarlig deleier på FotoKungen.

FotoKungen på Odenplan, også kalt "Odenplans foto", åpnet dørene for nesten 20 år siden, og FotoKungen på Kocksgatan nær Medborgarplassen noen år senere. Butikken på Odenplan holder primært på med bildeproduksjon og salg av tilbehør. Butikken på Medborgarplatsen er en tradisjonell fotobutikk som har både kamerasalg og bildeproduksjon, i motsetning til mange andre som spisser seg mot å tilby bare bilder eller bare kameraer.

Den fullserviceavtalen som FotoKungen har tegnen betyr gratis service og oppgradering av programvare, gratis reservedeler og support, og er til for å minimere risikoen for akutt nedetid i bildeproduksjonen. Fullserviceavtale er også mer økonomisk en å kjøpe service løpende.
– Hovedgrunnen til at vi valgte fullserviceavtale er at vi synes det jevner ut seg økonomisk, fordi blant annet laseren er så pass kostbar å skifte ut. Vi har allerede skiftet to ganger, og nå trenger den ene snart skiftes ut igjen.

Tanken med avtalen er også at de ansatte skal kunne slappe av og kjenne tryggheten i at reservedeler skiftes i god tid, ved at Fujifilm arbeider forebyggende slik at de ansatte selv ikke behøver tenke på det.
– Vi har dyktige medarbeidere, derfor oppdager vi ofte selv når noe begynner å bli utslitt. Men av og til skjer det uventede ting, og da bruker det ikke være noe problem å få hjelp med en gang, ofte løser Fujifilm problemet i løpet av et par dager. Dessuten har vi alltid tryggheten i att vi kan overføre bildeproduksjonen til den andre butikken om den ene maskinen svikter.

6. desember fyller FotoKungen på Medborgarplatsen 17 år. Det ska feires, men Bosse vet ennå ikke helt hvordan. En felles middag for de ti ansatte blir det i hvertfall.

Om Fullserviceavtalen ”All inclusive” på Frontier våtlabb
- Gratis service og support
- Gratis oppgradering av software
- Gratis reservedeler
- Prioritering ved nedetid

Om FotoKungen
- Fotobutikk ved Kocksgatan på Medborgarplatsen samt Odenplan "Odenplans Foto”.
- 10 ansatte inkludert deleierne Bosse Söderberg, Stefan Wikström, Anette Mattisson og Birgitta Persson.
- Butikken på Odenplan åpnet i 1998 og på Medborgarplatsen i 1999.
- FotoKungen tilbyr framkalling, film, kameraer, stativ, fotovesker, album, førerkort-foto med mer.
- Labben er en Frontier 570 og en Frontier 340.
- Les mer på www.fotokungen.com