Nå øker FUCHS bærekraften enda mer med gjenvunnet propylenglykol

Nå øker FUCHS bærekraften enda mer med gjenvunnet propylenglykol

Bærekraftsarbeidet fortsetter. Nå begynner vi å bruke gjenvunnet råvare i industriglykolene våre, noe som gir betydelig lavere CO2-utslipp uten at det går på bekostning av kvaliteten.
– Å bytte til et produkt med gjenvunnet glykol burde være et enkelt valg for de fleste, mener Henrik Sundborg, Product Manager Metal Working & Chemicals hos FUCHS.

Først ut er RENOLIN MPG R 5 MIX 30. MPG står for monopropylenglykol, og det handler om en ferdigblandet miks med en konsentrasjon på 30 % MPG. Produktet er utviklet spesielt for kjøling av spindler i CNC-maskiner, som kan bli svært varme under arbeid, men kan brukes til alle sirkulerende systemer for oppvarming og avkjøling i industrien.

RENOLIN MPG R 5 MIX 30 har ekstremt gode kjøleegenskaper, er fortynnet med avionisert vann for å gi spesielt god rustbeskyttelse og er optimalisert for å gi lang levetid. Den er fri for silikater, nitritter og fosfater og har i tillegg lav toksisitet.

Nå kan gjenvunnet glykol hjelpe deg som trenger glykol i industrimaskinene, med å redusere miljøavtrykket. Gjenvinningsprosessen har nemlig svært lav miljøpåvirkning sammenlignet med produksjon av ny glykol. Å produsere ny propylenglykol med jomfruelige råvarer er en energikrevende prosess, og den energimessige forskjellen er stor hvis man sammenligner med prosessen for å gjenvinne propylenglykol.

Tenk enda mer bærekraftig
Ved å velge gjenvunnet fremfor nyprodusert glykol bidrar du til å redusere CO2-utslippene med ca. 50 % – for hvert kilo gjenvunnet propylenglykol du bruker. Og du bidrar til mer enn dette! Når du bruker gjenvunnet glykol i industrimaskinene, reduserer du ikke «bare» CO2-utslippene, du senker også energikostnadene. Dessuten reduserer du samtidig avfallsmengden både fra brukte kjølevæsker og fra utslippene som genereres ved produksjon av nye kjemikalier.

– Å bytte til et produkt med gjenvunnet glykol burde være et enkelt valg for de fleste, mener Henrik Sundborg, Product Manager Metal Working & Chemicals hos FUCHS, fordi det ikke har noe å si for kvaliteten om man bruker gjenvunnet eller ny glykol. Produktene som inneholder gjenvunnet råvare, gjennomgår selvsagt like grundige kvalitetskontroller som de nyproduserte.

Bare begynnelsen
Dette er et stort og viktig skritt, og FUCHS kommer til å fortsette å innføre flere produkter basert på gjenvunnede materialer.

– Vi har stabil tilgang på gjenvunnet monopropylenglykol. Det er et must, sier Henrik Sundborg. Vi vet at fremtiden vil bringe med seg andre krav. Derfor har vi lenge satset stort på forskning og utvikling.

– Bærekraft er et av de viktigste spørsmålene i diskusjonen med kundene våre. Sammen diskuterer vi hele tiden tenkelige løsninger og forbedringer på området, forteller Nicklas Gustafsson, som er Sales Director Industry hos FUCHS. Det er helt grunnleggende for oss å jobbe svært tett sammen med kundene våre i bærekraftsspørsmålet, som er fremtidens viktigste spørsmål.

– Vi har allerede rukket å jobbe med alternative baseoljer i 20 år og betrakter oss selv som ekstremt kompetente på området. Selv om vi bare løfter frem ett produkt nå, jobber vi med flere lignende produkter som kommer på markedet om ikke lenge. Dette er bare begynnelsen, avslutter Henrik Sundborg.

FUCHS er en del av et globalt konsern med tyske røtter som utvikler, produserer og distribuerer ett bredt sortiment av smøremidler og relaterte spesialiteter.

I nært samarbeid med våre kunder, utvikler vi innovative og skreddersydde smøremiddelløsninger for alle typer bransjer, som bilindustrien, produserende industri, bygg & entreprenørvirksomhet, energi & transportsektoren, næringsmiddelindustrien, skogbruk, stål, metall, og sementindustrien med mer.

FUCHS er verdens største uavhengige leverandør av innovative smøremiddelløsninger for stort sett alle bransjer og bruksområder. Vi er 6000 ansatte i over 50 land som alle har samme mål: Å holde verden i bevegelse med både holdbarhet og effektivitet i fokus.

Tore Nilsen

Pressekontakt Sales Director Industry +47 412 33 745