Den internasjonale arbeidskonferansen 2012

ILOs internasjonale arbeidskonferanse i Genève samler 5000 delegater fra 185 medlemsstater. I år diskuteres press på arbeiderrettigheter, ungdomsledighet og sosial sikkerhet for verdens arbeidere. FN-sambandet er tilstede.

Viktige temaer på agendaen i år er sosial sikkerhetarbeidsledighet blant unge og ILOs nåværende og fremtidige arbeid med anstendig arbeid og grunnleggende prinsipper og rettigheter for det globale arbeidslivet.

Ungdomsledighet

Sysselsettingskrisen for ungdom er global. Det fremgår av den ferske ILO-rapporten «Global Employment Trends for Youth 2012» som sier at det i løpet av året vil være 75 millioner arbeidsledige unge globalt mellom 15-24 år.

Sosial sikkerhet

Tiltaket i arbeidet for sosial sikkerhet er «The Social Protection Floor», ILOs nye instrument for sosial beskyttelse og velferdsordninger. 80 prosent av verdens befolkning har i dag intet sosialt sikkerhetsnett ved tap av arbeid eller inntekt.

Et konkret resultat av fjorårets konferanse var at partene ble enige om å utarbeide en rekommandasjon om et ”Social Protection Floor (SPF)” under årets konferanse. Målet med den nye anbefalningen skal ha en rettighetsbasert tilnærming. Å sikre at alle har krav på nasjonale definerte minimumssatser på for eksempel pensjon og arbeidsledighetstrygd.

Det har de siste årene skjedd en endring i måten å se på sosiale sikkerhetsordninger fra å være en utgiftspost til å dreie over til å være en økonomisk god investering.

Den internasjonale arbeidskonferansen

Den internasjonale arbeidskonferansen er ILOs generalforsamling og holdes hvert år tre uker i juni i Genève. Arbeidskonferansen velger styre, vedtar ILOs budsjett som er finansiert av ILOs medlemsland, vedtar internasjonale arbeidsstandarder og fungerer som et internasjonalt forum for arbeids- og sosiale spørsmål.

Hvert medlemsland sender fire delegater til konferansen, to representanter fra myndighetssiden, en fra arbeidstakersiden og en fra arbeidsgiversiden. Alle i følge med flere rådgivere. De tre partene (trepartssamarbeidet) uttaler seg og stemmer uavhengig av hverandre.

I tillegg pleier statsledere, ministrene for arbeidsdepartementene og andre mer eller mindre kjente personer innenfor det globale arbeidslivet å delta på konferansen.

FN-sambandet følger konferansen fra Genève, og er tilgjengelig for hjelpe din redaksjon med å finne kilder og bakgrunnsmateriale.

• Ansettelsesspørsmål, kollektivavtale

• ilo
  • ungdomsledighet
  • den internasjonale arbeidskonferansen

FN-sambandet er informasjonskontoret om FN - som jobber med å spre informasjon om FN og FN-relaterte spørsmål i Norge.

Hasse Berntsen

Informasjonsrådgiver ILO ILO, arbeidsliv 22 86 84 14