En sommer på havbunnen

Wenzhe Zhang, en masterstudent ved NTNU fra Kina, la planer for sommeren med havet i tankene. Han ble imidlertid ikke forunt å tilbringe hver dag på stranden. I stedet søkte han om å få delta i FMC Technologies Summer Trainee Technology Program (STTP), en mulighet som ville gi ham praktisk erfaring med utvikling av mekaniske konstruksjoner for undervanns kraftproduksjon.

STTP er et ti-ukers intensivt program for masterstudenter, og er lokalisert hos FMC Technologies i Kongsberg. Programmet er unikt av en rekke grunner. En av grunnene er at prosjektet er selvstyrt. Dette betyr at selv om det er mentorer til stede for veiledning, så er det deltagerne selv som til sist tar alle avgjørelser og staker ut kursen. «Dette programmet er ganske fleksibelt» sier Wenzhe. «Mentorer hjelper deg mye, men de forteller deg ikke hva du skal gjøre. Du skal selv kombinere den teorien du har med deg fra universitetet med den praktiske veiledning mentorene tilbyr».

STTP 2014 var oppgaven primært fokusert på å utvikle undervannsteknologi egnet for arktiske strøk, til og med under permanent is. Wenzhe, sammen med 10 andre kandidater, arbeidet med ulike oppgaver frem mot fellesløsningen, herunder kraftproduksjon under vann, materialvalg, brønnstabilisering og varmevekslere som kan tåle høye temperaturer. Gruppen hadde også egen kandidat som jobbet med kommunikasjon, en med næringsutvikling og en prosjektleder. Rollen som prosjektleder hadde Stine Somby Flågan, som studerer bedriftsøkonomi ved Norsk Handelshøyskole i Bergen. For henne var det mest verdifullt å oppdage det fantastiske samarbeidet i prosjektet. «Du er aldri alene, selv når du sliter» sier Stine.

At samarbeidet var helt spesielt ble understreket av studentene gang på gang. En ting som trekkes frem er det positive ved å kunne følge prosjektet hele veien, fra start til slutt. «Det mest verdifulle ved STTP er at det gjør det mulig for oss å være med å påvirke alle stadier av det å utvikle nye, kreative løsninger på de tekniske utfordringene fremover», sier Jonas Sunde, som arbeidet med flow assurance i programmet. Sammen med Anita Bratbak, jobbet Jonas med å utvikle en konseptuell løsning for et varmepumpesystem til oppvarming av lange rørledninger i arktiske strøk. Jonas føler samarbeid var en verdifull ressurs i programmet, og har også satt stor pris på det sosiale samholdet i gruppa etter arbeidstid. «Størst for meg har vært å bli kjent med alle de flotte prosjektmedlemmene», sier Jonas. «Det har vært enormt morsomt og givende å tilbringe sommeren her med dem».

Programmet ble avsluttet med en stor presentasjon av de tekniske løsningene for ledelsen og tekniske interessenter i FMC Technologies. Hver student snakket om sin rolle i prosjektet, og på slutten ble samtlige prosjektrapporter overrakt FMC Technologies Chief Engineer Tom Eddy Johansen.

For mer informasjon om STTP, besøk vår hjemmeside.

• student
  • internship
  • sommerjobb
  • ingeniør
  • internasjonal
  • subsea
  • innovasjon
  • fmc
  • fmc technologies
  • teknologi
  • sttp
  • sttp2014

• Akershus

Flytter både egne og teknologiske grenser i krevende sommerjobb

Med sommerens ankomst er sommertraineene på plass. Stine Somby Flågan (26) og Jonas Kristoffer Sunde (21) er to av de heldige som ut av 500 søkere fikk jobb i FMC Technologies’ Summer Trainee Technology Program (STTP). Målet deres er å utvikle nye autonome løsninger for utvinning av olje og gass på havbunnen.