Ett år med nye Format smågrissortiment

Ett år med nye Format smågrissortiment

For ett års tid siden lanserte vi et nytt sortiment til smågris. Bak smågrisfôret fra Format ligger det en grundig gjennomgang av nyeste kunnskap rundt fôring av dagens høyeffektive smågris.

Tekst: Borghild Njærheim Barstad | Foto: May Linda Schjølberg

Erfaringer med sortimentet
Vi har besøkt våre dyktige produsenter Tom Gjermund og Sofie Vestersjø Dyrskog for å høre om deres erfaringer med nye Format Smågrissortiment så langt.

Bedre gris – bedre kraftfôr
Format smågrisfôr skal sikre maksimal tilvekst og fôrutnyttelse, samtidig som helsa til grisungene blir ivaretatt. Gjennom fôringsforsøk har vi funnet frem til et optimalt proteinnivå og en råvaresammensetning som tar vare på tarmhelsa. Dagens genetikk gir forventninger om økende kullstørrelser og stort potensiale for høy tilvekst og lavt fôrforbruk. Format smågrisfôr er tilpasset denne utviklingen.

• Økt lysinnivå for å møte behovet til dagens smågris, slik at potensiale for høy tilvekst og lavt fôrforbruk kan imøtegås.
  • Alle smågrisfôr tilsettes melkesyrebakterier for bedre mage- tarmhelse.
  • Vi har styrket kraftfôret med to ulike kilder av antioksidanter. Antioksidanter er viktig for å sikre kraftfôrets næringsverdi under lagring, og det beskytter grisens celler mot å bli skadet av frie radikaler.
  • Smågrisfôret er tilsatt smaksstoffer og råvarer som er tilpasset liten gris

Sortiment med valgmuligheter
I sortimentet til smågris skiller vi tydelig mellom kraftfôr til frisk smågris og smågris med helseutfordringer. Dette gjør at vi har et godt utvalg av kraftfôr som skal passe din besetning. I tillegg er det tatt hensyn til grisens behov allerede fra første leveuke og opp gjennom smågrisperioden.

Borghild Njærheim Barstad

Pressekontakt Fagleder svin 41312160