Mikrohusene er montert på pæler som gir minimalt inngrep i grunnforhold, natur og omgivelser. Foto: Tuva Sveindal.

Mikrohus i naturskjønne omgivelser

Omgitt av fjord og fjell, i vakre Åkrafjorden i Etne, står nå trinn en av Åkrafjorden Landskapshotell ferdig og klar til å ønske deg velkommen.

Våkne opp med utsikt over Åkrafjorden og nyt morgenkaffen i naturskjønne omgivelser. Med stupbratte fjell, fjord og med utsikt til Folgefonna nasjonalpark gir plasseringen av mikrohusene en umiddelbar ro. Et besøk her lar deg nyte kombinasjonen av unik overnatting, vakker natur, spennende aktiviteter og lokal mat.

Bo mindre, lev mer

Åkrafjorden Landskapshotell er et samarbeid mellom Åkrafjordtunet AS, StartMicroHousing AS, Viking Adventure AS, Åkrafjorden Oppleving AS og Karmsund Kapital AS.

Mikro-konseptet er utviklet for å ivareta alle behov, men med minst mulig fotavtrykk» påpeker daglig leder i Viking Adventure AS, Tina Haddeland.

Husene er montert på pæler som gir minimalt inngrep i grunnforhold, natur og omgivelser. De er tilkoblet felles eksisterende infrastruktur som også gir minimalt inngrep i naturen. Mikrohuset inneholder alle funksjoner, men er mer komprimert slik at dette gir mindre energiforbruk, materialforbruk, driftskostnader, vedlikehold. De er lokalt utviklet og produsert etter norsk TEK-standard.

–Målsettingen vår er å etablere 10 mikrohus her på sikt» sier investor, Margaret Hystad.

Mikrohusene omfavner budskapet om å “bo mindre, lev mer”. De består av 3 etasjer på 12x12 kvm, og utnytter hver kvadratmeter fullt ut. At hyttene er små av størrelse går ikke på bekostning av fasiliteter eller kvalitet. Husene er smakfullt innredet med norsk design, og har de fasiliteter man trenger. Mikrohusene er innredet for 4-6 personer, og består blant annet av kjøkken, bad med dusj og toalett, egen parkering og hurtiglader tilgjengelig for elbiler. I tillegg kan man nyte omgivelsene fra egen takterrasse samt benytte seg av uteplassen med bålpanne.

Ved overnatting i mikrohusene kan man få frokost eller nistekorg med ferske bakevarer og smakfulle lokale produkter fra Åkrafjordtunet levert på døren» legger Tina Haddeland til.

Med fjord og fjell som din lekeplass

Med sin plassering i Åkrafjorden, er overnatting i mikrohusene perfekt å kombinere med alt det fjorden har å by på. I Åkrafjorden tilbys en rekke spennende aktiviteter - enten man ønsker å kjenne adrenalinet bruse eller søker ro. Via Ferrata klatring, strikkhopp, fotturer, sykkelturer og kano/kajakk turer på fjorden er noe av det man kan oppleve her. Lokalt vertskap vil alltid være tilgjengelig for informasjon og guiding, slik at du som gjest får en uforglemmelig opplevelse.

Kontaktinformasjon:
Viking Adventure AS v/ Tina Haddeland

E-post: tina@govikingadventure.com , Telefon: +47 476 69 880

StartMicroHousing v/ May Britt Olsen

E-post: maybrit@startmicrohousing.no, Telefon: + 47 93 05 66 79

Visit Haugesund V/ Ingun Solberg Harloff

E-post: ingun@visithaugesund.no, Telefon: +47 415 49 461

Kristoffer Fürstenberg - Fjord Norge AS

Pressekontakt PR- og Kommunikasjonssjef 419 18 206
Beate Vik Hauge - Visit Nordfjord

Pressekontakt Kommunikasjonsleiar 90786563
Hilde Eide Helland