Strenge koronaregler førte til færre passeringer i Fjellinjens bomstasjoner

Sosial nedstenging og påbud om hjemmekontor preger trafikktallene for november. Det ble registrert 8,6 prosent færre bompasseringer i Fjellinjens bomstasjoner, sammenliknet med i samme måned i fjor.

Totalt antall registrerte passeringer i de tre bomringene i og rundt Oslo var 29,5 millioner i november 2020, en nedgang på 8,6 prosent sammenlignet med samme måned året før.

Sosial nedstengingførte til mindre trafikk

Gjennom hele november har det vært mindre trafikk enn i fjor.

-Etter at Oslo innførte sosial nedstenging 9. november, ble trafikken redusert til et nivå ca. 10 prosent lavere enn samme periode i fjor, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og elbil er målt for hele døgnet. Tabellen under viser en prosentvis fordeling for de tre bomringene i november 2020.

Nye takster fra 1. januar 2021

Det blir økte takster for elbiler i takstgruppe 1(under 3 500 kg), prisjustering etter konsumprisindeksen for fossildrevne kjøretøy og det innføres fritak for bompenger for alle lette elektriske varebiler med AutoPASS-avtale.

Endringene som innføres 1. januar 2021:

• Økte takster for elbil i takstgruppe 1
  • Takstene for fossildrevne kjøretøy i takstgruppe 1 og 2 justeres etter konsumprisindeksen
  • Det innføres et fritak for elektriske varebiler i takstgruppe 1. For å få fritak må du ha gyldig AutoPASS-avtale og brikke

For enelbil under 3500 kg med AutoPASS-brikke vil prisen fra Sandvika til Oslo sentrum, én vei, i rushtiden koste 22,40 kr mot 16 kr i dag.Utenom rushtiden vil prisen på samme strekning for elbil øke fra 8 kr til 16 kr.

For fossildrevne og delvis fossildrevne kjøretøy i takstgruppe 1(under 3 500 kg), vil noen av takstene justeres opp med 1 kr. For tunge kjøretøy justeres taksten opp med 1-3 kr per passering. Se fullstendig taksttabell på fjellinjen.no

Fjellinjen finansierer fremtidens trafikkløsninger i Oslo og omegn ved å kreve inn bompenger effektivt og pålitelig.

Selskapet registrerer omkring 32 millioner passeringer i måneden og har ansvaret for utvikling og drift av utstyr og programvare i 83 bomstasjoner i og rundt Oslo. Fjellinjen krever inn passeringsinntekter fra AutoPASS-utstedere, kunder uten AutoPASS-avtale som passerer i våre bomstasjoner og sørger for finansiering av Oslopakke 3 gjennom bompengeinntekter.

I 2019 kom cirka 3,6 milliarder kroner til vei- og kollektivprosjekter i Oslopakke 3 fra Fjellinjens bomstasjoner. Noen av de største prosjektene som har fått penger de siste årene er E18 Bjørvikaprosjektet, E16 Sandvika-Wøyen, Rv. 22 Lillestrøm-Fetsund, Lørenbanen og Kolsåsbanen.

Fjellinjen eies av Oslo kommune (60 %) og Viken fylkeskommune (40 %).