Rekordhøy elbilandel i september

Antall passeringer i Fjellinjens bomstasjoner var 1,1 prosent lavere i september i år, sammenliknet med september i fjor. Samtidig ga flere elbilpasseringer en rekordhøy elbilandel på 25,1 prosent av alle registrerte passeringer.

Totalt antall registrerte passeringer i alle bomringene var 33,5 millioner i september 2020. Trafikkvolumet er redusert med 1,1 prosent sammenliknet med samme måned året før. Tallene er justert for forskjell i antall helgedager og effekten av at høstferien slår noe ulikt ut mellom de to årene.

Korona og busstreikEtter de omfattende koronatiltakene i mars har det vært lavere trykk i morgentrafikken i Fjellinjens bomstasjoner, men i september har denne trenden vært avtagende:

- Vi ser av tallene at trenden med lavere morgentrafikk har begynt å avta utover september. Trafikken i morgentimene mellom 0600 og 0900 var 2,8 prosent lavere i september i år enn i september i fjor, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Tallene viser også en effekt av busstreiken som ble annonsert 20. september.

- Hverdagene i uke 39 hadde 2 prosent høyere trafikkvolum enn hverdagene i uke 38. Det er sannsynlig at busstreiken førte til at de som ikke hadde hjemmekontor i større grad var nødt til å kjøre bil for å komme seg på jobb ettersom alternativ kollektivtransport hadde begrenset kapasitet, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Høy andel elbilerAndelen elbiler har vært lavere enn forventet i koronaperioden, men i september har vi en elbilandel på hele 25,1 prosent, som er ny rekord i våre anlegg. I september i fjor var elbilandelen på 21,7 prosent.

Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og elbil er målt for hele døgnet. Tabellen under viser en prosentvis fordeling for de tre bomringene i september 2020.

Fjellinjen er gjennom bompenger den viktigste finansielle bidragsyteren til utbygging av vei- og kollektivtrafikk i Oslo og Viken. Vi er stolte over å ha bidratt til utviklingen av regionen vår gjennom 30 år.

Mange viktige vei- og kollektivprosjekter i regionen er helt eller delvis finansiert av bompenger. Blant annet har pengene gått til å finansiere den nye Kolsåsbanen og byutviklingen i Bjørvika.

Vi har cirka 740 000 avtalekunder og registrerer omkring 32 millioner passeringer i måneden.