FOLKEHELSE-SUKSESS: Anneli Sørli Hamre (bildet) gjør som moren i Sortland og åpner Feelgood-senter i Randaberg.

Trosser pandemien: Anneli (35) åpner nytt folkehelsesenter i Randaberg

Wenche Sørli Hamremoen (62) driver Feelgood Sortland med stor suksess. Nå satser datteren Anneli Sørlie Hamre (35) i Randaberg med samme treningskonsept.

Feelgood Randaberg i Rogaland åpner dørene 14. januar. Allerede før åpningen er det mange som viser interesse for det nye treningssenteret. Jungeltelegrafen har vært i sving lenge.

- Det er mange som sier de vil prøve oss og melde seg inn, sier innehaver Anneli Sørlie Hamre som er glad hun får kyndig hjelp i starten.

- Mamma reiser ned fra Sortland når vi åpner, slik at vi begge er tilgjengelig for å gi tips og veiledning.

- Kan ikke feilbelaste

Det er nettopp moren Wenche som har inspirert Anneli til å satse på Feelgood – et konsept som har fokus på folkehelse. Nå gleder hun seg til å kunne gi Randabergfolket et treningstilbud tilpasset for alle, uavhengig av utgangspunkt og treningserfaring.

- Det blir veldig spennende og givende. Jeg ser hvor kjekt mamma har det på jobb, og hvor mange fine tilbakemeldinger hun får fra medlemmene, sier 35-åringen som har jobbet innen helsetjenesten i mange år.

Wenche Sørli Hamremoen blir medeier på det nye Randaberg-senteret.

- Det er artig med en til i familien som driver senter, og som medeier er det trygt å vite at det nettopp er Anneli som er ansvarlig. Hun er veldig empatisk og glad i mennesker. Vi er gode venner og kommer godt overens, så samarbeidet oss imellom kommer til å gå som smurt, sier hun.

62-åringen driver fra før Feelgood Sortland i Nordland, og kan fortelle at alle er velkomne på et Feelgood-senter.

- Dette er lavterskel-trening hvor man ikke kan feilbelaste. Du kjenner mestring fra første stund, og det med mestringsfølelse er så utrolig viktig. Man må bare prøve det for å forstå det, og mange som trener på Feelgood sier ofte “hvorfor startet jeg ikke med dette før?”, forteller Wenche som tillegger at hovedgruppen av medlemmene på Feelgood Sortland er i 40-årsalderen og oppover.

I NORDLAND: Wenche kan fortelle om mange gladhistorier om fornøyde medlemmer som trener på Feelgood Sortland.

Vekstvinner

Til tross for at koronapandemien har skapt utfordringer for treningssenterbransjen, hindrer det ikke Feelgood-kjeden fra å ha eventyrlig vekst.

Tall fra Treningssenterrapporten 2021 som Virke presenterte i desember, viser at Feelgood er Norges raskest voksende treningssenterkjede. Det unike folkehelsetilbudet har i snitt vokst med 221 prosent hvert år siden 2015.

Christian Bache, markedssjef i Feelgood, sier det er en krevende tid for bransjen, og at det derfor er ekstra hyggelig å bli utnevnt som vekstvinner. Årsaken til konseptets suksess er, ifølge Bache, at Feelgood tilrettelegger trening til de 80 prosent av befolkningen som ikke oppsøker de tradisjonelle treningssentrene.

- Dette er et godt bevis på at vi i Feelgood gjør noe riktig. Ikke minst viser det at folk virkelig trenger Feelgood-sentrene, sier Bache.

FORNØYD: Christian Bache er markedssjef i Feelgood.

Anneli Sørlie Hamre er heller ikke bekymret for å åpne et treningssenter midt i koronapandemien.

- Nå er folk blitt vant til situasjonen og tilpasser seg bra. Samtidig er det god avstand mellom apparatene, og dette er ikke høyintensiv trening hvor man svetter mye, sier hun.

Moren Wenche kan også fortelle at det generelt er lite prat om - og bekymring for - korona på Feelgood-senteret i Sortland.

- Under nedstengingsperioder forsvant naturligvis en del brukere, men folk har kommet tilbake igjen. Jeg har inntrykk av at medlemmene blir tryggere og tryggere, samtidig som de ser at smittevernstiltakene fungerer. De som ønsker, bruker også munnbind og hansker.

Samarbeider gjerne med andre

De to Feelgood-eierne har ambisjoner om å starte flere Feelgood-sentre i Rogaland, blant annet i Stavanger. Anneli håper etterhvert å samarbeide med ulike behandlere og terapeuter i Rogaland-området. Dette for å kunne bidra til at flere får bedre helse og økt livskvalitet.

- Det er mange som ikke vet hva Feelgood-trening er. Vi er snarere et supplement enn en trussel til eksempelvis fysioterapeuter, naprapater og lignende. Jeg tenker vi kan utfylle hverandre på en ypperlig måte ved å samarbeide.

På Feelgood trener man med selvgående, motoriserte treningsmaskiner. Tolv treningsstoler utgjør en sirkel med øvelser som aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter. Det eneste brukerne trenger å gjøre, er å velge én av tre hastigheter. Antall repetisjoner, bevegelsesform og tidsbruk er forhåndsbestemt. Dette sørger for at man trener på en enkel, trygg og effektiv måte.

Wenche har mange gladhistorier om medlemmer som har fått et helt nytt liv etter at de begynte å trene på Feelgood. Hun kan fortelle om folk med sykdommer som artrose, ME, fibromyalgi og psykiske lidelser, som virkelig har kjent på de positive effektene Feelgood-treningen gir.

- I tillegg er Feelgood-sentrene kjent for å være en viktig sosial møteplass hvor det ikke er noe utseendepress eller jag etter prestasjoner, avslutter Anneli Sørlie Hamre og Wenche Sørli Hamremoen.

GOD ATMOSFÆRE I SORTLAND: Det er null speil og spilles ikke høy musikk på senterne til Feelgood.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.