Treningssenter med unikt miljø: Kaffekroken er blitt en viktig møteplass

Treningssenter med unikt miljø: Kaffekroken er blitt en viktig møteplass

- For noen er den sosiale delen blitt det store høydepunktet på dagen, sier Solveig Onstad, daglig leder for Feelgood Svelvik.

De siste årene har treningssenterkjeden Feelgood oppnådd stor suksess med sitt folkehelsekonsept. Med motoriserte treningsapparater og tilrettelagt trening, har Feelgood bidratt til å gjøre fysisk aktivitet tilgjengelig for alle. Men det er ikke bare den fysiske treningen som har vært en viktig suksessfaktor.

- Feelgood er med på å skape folkehelse, og sentrene fungerer som en viktig møteplass, sier Christian Bache, markedssjef i Feelgood.

- Vi vet at våre sentre har stor betydning for både folks fysiske helse og for det sosiale, utdyper markedssjefen.

Blir kjent med nye mennesker
Feelgood Svelvik er ett av sentrene som erfarer at nettopp den sosiale biten er helt unik for medlemmene. Daglig leder Solveig Onstad forteller at dette er en blitt en viktig møteplass og dagens sosiale høydepunkt for mange.

- Det er alltid folk på plass i kaffekroken vår. Her sitter både medlemmer som skal trene og medlemmer som er ferdigtrent. Mange synes opplagt at det er hyggelig å ta en kaffekopp og skravle litt når man først er her, sier Feelgood-eieren.

Solveig vet at flere medlemmer har knyttet nye kontakter og fått nye venner.

- For noen er kanskje dette treffet i kaffekroken den eneste kontakten de har med andre mennesker denne dagen, poengterer hun.

- Jeg ser at flere har fått nye bekjentskaper. Vi merker også at når man kommer som innflytter til Svelvik, er Feelgood en sosial arena der de blir kjent med "sambygdinger" på en rask og hyggelig måte.

Viktig å bli sett

Ifølge Folkehelseinstituttet, er både ensomhet og sosial isolasjon ansett som et folkehelseproblem. I tillegg er det forbundet med en rekke negative konsekvenser for fysisk og psykisk helse.

Ensomhet blant eldre er en økende utfordring, og forskning viser at sosial isolasjon og ensomhet kan knyttes til fysiske og psykiske helseplager, som hjerte- og karsykdom, stress, søvnproblemer, angst og depresjon.

På Feelgood Svelvik er Solveig opptatt av å kunne legge forholdene til rette for å bygge gode relasjoner, og at hvert enkelt medlem føler seg velkommen og trygg. Dette bidrar til stor aktivitet med treningsmaskinene, og ikke minst at bra trøkk i kaffehjørnet.

- Mange bor alene og er ensomme, og da er det så viktig at de blir sett og får en hyggelig sosial tid hos oss. Hit er alle velkomne! På formiddagen ser vi at det stort sett er seniorene som bruker senteret, og så er det et generasjonsskifte på ettermiddagen, sier Solveig.

- Vi har til og med noen som kommer innom bare for å ta en kopp kaffe og slå av en prat. En eldre mann sa begeistret: “Dette er blitt som mitt andre hjem!”.

Den daglige lederen blir emosjonell av å se hvor stor betydning den sosiale biten har for mange av medlemmene.

- For noen uker siden opplevde jeg at to gamle skolevenninner som ikke hadde sett hverandre på 30 år, møttes her på Feelgood. Det var rett og slett rørende å være vitne til gjensynsgleden hos disse to damene, smiler sentereieren.

Seniorsuksess

Markedssjef Christian Bache i Feelgood sier de er ekstremt tilfredse over å ha knekt koden på hvordan man kan aktivisere de eldre. Han er like stolt – og ikke minst glad – over at de også har klart å skape et unikt sosialt miljø.

Tall viser at treningssenterkjeden Feelgood har 10 ganger så mange medlemmer i aldersgruppen 70-79 år som de tradisjonelle treningssentrene. Over hele 75 prosent av Feelgoods medlemmer befinner seg i aldersgruppen 60-89 år.

- Fysisk aktivitet er positivt for den fysiske helsen, men også for den mentale helsen og livskvaliteten for de eldre. Feelgood handler ene og alene som livskvalitet. Ingen andre aktører har noe som ligner, sier markedssjefen.

- Feelgood Svelvik er bare ett av mange sentre vi vet har et populært kaffehjørne. Vi får mange tilbakemeldinger på at medlemmene trives godt i “kaffekroken på Feelgood” - dette er et sted som legger til rette for et godt sosialt nettverk, latter og mye glede.