FORNØYD: Per Viggo er jevnlig innom Feelgood på Svelvik og merker stor effekt av treningen. Det setter sentereier Solveig Onstad stor pris på å høre.

Parkinsons-syke Per Viggo (70): Fått ny livsglede med folkehelsetrening

Tre ganger i uken går Per Viggo Glad til Feelgood Svelvik for å trene med motoriserte treningsapparater. Nå håper 70-åringen at "hele landet" får øynene opp for den unike måten å trene på.

For ni år siden ble Per Viggo Glad (70) diagnostisert med Parkinsons sykdom. Nå har han funnet en treningsform som gir ham fornyet livsglede. Ved å følge Feelgoods unike treningskonsept, som baserer seg på tolv selvgående, motoriserte treningsmaskiner, opplever han en bedre livskvalitet.

- Jeg har trent på Feelgood Svelvik i snart tre måneder, og merker allerede stor forskjell - særlig på styrken i bein og armer. Med Parkinson blir jeg fort stiv i ledd og muskulatur, men ved å ha blitt sterkere er det blant annet enklere å reise seg opp fra stolen og stå opp fra senga, sier Per Viggo Glad.

- I tillegg kan jeg gjøre styrkeøvelser med de motoriserte treningsapparatene jeg ellers ikke hadde klart på grunn av problemer med balansen, legger han til.

Trener for å bli gammel
Feelgood Svelvik åpnet i juli 2021, og Per Viggo er glad senteret etablerte seg i nærmiljøet.

- Feelgood gir meg muligheter til å gjøre øvelser og bevegelser jeg ikke kunne ha gjort på et vanlig treningssenter. Jeg merket stor effekt allerede etter én måned med denne styrketreningen.

Glad forklarer at han ikke trener for å bli sterkere, men for å kunne bli gammel. Treningskonseptet gir økt styrke og mer muskulatur som igjen fører til at man orker mer.

Parkinson sykdom utvikler seg gradvis, og karakteristiske symptomer er langsomme bevegelser, skjelving, stivhet og svekket balanse. Sykdommen rammer begge kjønn og symptomene varierer fra person til person. Det finnes i dag ingen kur mot Parkinsons sykdom.

På sine nettsider skriver Norges Parkinsonforening at fysisk trening og aktive tiltak har en positiv innvirkning på sykdomsforløp og symptomer, noe Per Viggo Glad virkelig kan bekrefte.

- Feelgood-apparatene er helt glimrende. Men man må ikke kjøre alle øvelsene. Jeg kan for eksempel ikke utføre øvelser som innebærer store vridninger av ryggen, men da kjører jeg heller dobbel runde på et annet apparat.

TRENER TRE GANGER I UKEN: Per Viggo Glad setter stor pris på treningstilbudet til Feelgood Svelvik.

Viktig med en aktiv hverdag

Feelgood-konseptet er lavterskel-trening som gjør det enkelt å bevege kroppen. Tolv motoriserte treningsapparater utgjør en sirkel med øvelser som aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter. Det eneste brukerne trenger å gjøre, er å velge én av tre hastigheter. Antall repetisjoner, bevegelsesform og tidsbruk er forhåndsbestemt. Dette sørger for at man trener på en enkel, trygg og effektiv måte.

Per Viggo jobbet 20 år som brannmann på deltid, og trente regelmessig på tradisjonelt treningsstudio. Han vet godt hvor stor betydning fysisk aktivitet har for helsen, og nå får han god helseeffekt av Feelgoods treningsapparater.

- Alle voksne bør få vite om Feelgood slik at man får kjennskap til folkehelse-konseptet og at det finnes treningsmetoder for alle. Selv om man ikke føler seg så sterk i utgangspunktet, kan alle gjennomføre noen bevegelser og øvelser. Er det én ting som er sikkert, er det at bevegelse er viktig!

I tillegg til å være rammet av Parkinson sykdom, lider Per Viggo av skoliose. For noen år tilbake var 70-åringen gjennom en mislykket ryggoperasjon som gjør at han er avhengig av rullator. Likevel er pensjonisten tydelig på at han prøver å bevege seg så mye han kan.

- Jeg sitter ikke akkurat stille, sier han overbevisende.

- Bevegelse i tillegg til styrketrening gjør veldig godt. Det finnes alltid mulighet for den som orker. Jeg trener styrke på Feelgood og går turer i skogen med rullator.

Kona og datteren til Per Viggo har også blitt trofaste Feelgood-medlemmer. Han poengterer at Feelgood er for alle, uansett utgangspunkt og nivå. 70-åringen er temmelig klar på hvorfor familien fortsetter med treningen.

- Hadde vi ikke merket noen effekt av treningene, ville vi ikke kastet bort penger på medlemskap.

TRENINGSSTOLER PÅ FEELGOOD: Til forskjell fra tradi­sjo­nelle trenings­ap­pa­rater drives disse trenings­ma­ski­nene av en motor som gjør at de går av seg selv.

Det er venninnene Solveig Onstad og Anita Agnemyr som eier Feelgood Svelvik. De driver også Feelgood Vestby. Feelgood-eierne får mange positive tilbakemeldinger fra medlemmer som forteller om meget god effekt av treningen på senterne.

- Mange får en skikkelig aha-opplevelse etter en prøvetime, og sier umiddelbart at “dette er treningsformen for meg”, sier Solveig.

- Feelgood har mange medlemmer med ulike sykdommer og fysiske utfordringer, men det er viktig å påpeke at Feelgood for alle. I tillegg til god treningseffekt, setter folk stor pris på det sosiale aspektet og den gode atmosfæren, forklarer de to sentereierne.

FOLKEHELSE I PRAKSIS: Solveig Onstad (t.v.) og Anita Agnemyr setter stor pris på tilbakemeldingene fra fornøyde medlemmer.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.