TRENING MED MOTORISERTE APPARATER: Mai og Egon Eckermann (bildet) har stor tro på Feelgood-suksess i Sandefjord.

Mai (72) og Egon (84) gikk fra 0 til 6 treningsøkter i uken: - Ber om Feelgood-etablering i Sandefjord

Det spreke pensjonistparet er blitt bitt av treningsbasillen, men savner Feelgoods unike folkehelsetilbud i sin nye hjemby Sandefjord.

Mai (72) og Egon (84) Eckermann har aldri vært noen typiske treningspersoner, men det var før ekteparet prøvde de motoriserte treningsapparatene på Feelgood-senteret i Horten. De gikk raskt fra ingen trening til å trene 6 kvelder i uken. Nå har de flyttet fra Horten til Sandefjord, men håper at deres historie kan inspirere noen til å starte et lignende senter i deres nye hjemby.

- Vi klarer oss ikke uten Feelgood-trening, sier det spreke ekteparet.

Mai og Egon kommer med en lovnad til de som eventuelt vil starte opp i Sandefjord.

- Vi står først i køen så snart noen åpner et Feelgood-senter i byen, sier de med stor entusiasme.

- Sandefjord har mange ulike treningssentre, men folk bør bli bedre kjent med Feelgood. Sandefjord er full av pensjonister som helt sikkert vil la seg fascinere av konseptet, forsikrer ekteparet.

Mai mener Feelgood-trening er for alle, men at tilbudet kanskje treffer de eldre spesielt godt.

-Her trenger du ikke å telle repetisjoner eller være redd for å gjøre noe feil. Du kan komme som du er og ta i så mye du vil. Dette er et treningssenter som legger til rette for at flere eldre kan komme i gang med fysisk aktivitet, forklarer hun.

Folkehelse i praksis

Christian Bache, markedssjef i Feelgood, sier at treningssenterkjeden tilbyr lavterskel-trening som gjør det enkelt å bevege kroppen.

- Feelgoods treningsform har blitt svært populært blant mennesker som av ulike grunner ikke vil - eller kan - gå på vanlige treningssentre. Vi kaller det "folkehelse i praksis". Tusenvis av mennesker bruker vårt tilbud til trening, opptrening og rehabilitering, forklarer Bache.

Feelgood-sentre består av tolv selvgående, motoriserte treningsmaskiner som sørger for at man trener hele kroppen på cirka 40 minutter. Det eneste brukerne gjør, er å velge én av tre hastigheter. Antall repetisjoner, bevegelsesform og tidsbruk er forhåndsbestemt.

- Dette bidrar til at man trener på en enkel, trygg og effektiv måte.

- Parkerte prekestolen

Mai Eckermann ble kjent med Feelgood-konseptet etter anbefaling fra ei venninne. Hun testet Feelgood-senteret i Horten, og etter hvert ble også ektemannen inspirert til å bli med. Spesielt for Egon var det viktig å komme i aktivitet.

I desember 2019 var han nemlig uheldig og falt på isen. Fallet resulterte i brudd i øverste del av lårbeinet, og operasjon var uunngåelig. En tid etterpå måtte Egon ty til en såkalt prekestol som hjelpemiddel når han skulle reise seg og gå. Han fikk også oppfølging av fysioterapeut.

- Jeg er takknemlig for all oppfølging og hjelp, men det var først da jeg begynte å trene på Feelgood at jeg virkelig merket en stor positiv effekt.

- Kort tid etter at jeg begynte på Feelgood, kunne jeg parkere prekestolen – dette var trening som hjalp betraktelig, sier Egon Eckermann.

- Jeg 84 år gammel og langt fra noen ungdom lenger. Jeg har aldri vært flink til å trene, men etter at jeg ble med Mai på Feelgood begynte vi å trene sammen regelmessig. Da vi bodde i Horten var vi på Feelgood seks ganger i uken!

- I tillegg til å merke positive effekter som økt styrke og mindre smerter, har Feelgood-senteret også en veldig hyggelig atmosfære, fortsetter ekteparet.

RASK FREMGANG: Egon Eckermann merker stor, positiv effekt av treningen på Feelgood.

- Bare å ta kontakt

I dag teller Feelgood-kjeden totalt 49 sentre i Norge, og i fjor ble Feelgood utnevnt som den store vekstvinneren innen norsk treningsbransje av Virke Trening.

- Feelgood treffer en viktig målgruppe i samfunnet, og vil være en viktig folkehelse-aktør i fremtiden, sier Mee Eline Eriksson, bransjeleder i Virke Trening.

- Vi gir et tilbud til alle de som ikke ønsker, eller av ulike årsaken ikke kan, gå på et vanlig treningssenter. Feelgood og folkehelse-konseptet fyller et enormt hull i treningsmarkedet, sier markedssjef Christian Bache i Feelgood.

Han forklarer at kjeden er et franchiselignende konsept som gjør det lettere for potensielle drivere å komme i gang.

- Feelgood skal bli størst på folkehelse i Norge. Vi vil mer enn gjerne komme i kontakt med interesserte drivere som vil være med på dette folkehelse-eventyret. Vi ser at Mai og Egon ikke er alene om å ønske seg et Feelgood-senter til der de bor. Vi får hele tiden inn nye henvendelser fra mennesker som tipser oss om hvor vi bør åpne, sier Bache.

- Vi ser frem til å kunne åpne et senter  i Sandefjord så raskt som mulig. Nå må bare den rette personen melde seg. Ingenting vil glede oss mer enn å kunne si til Mai og Egon at et Feelgood-senter vil åpne i nærheten av deres nye hjemsted. Så kan det spreke pensjonistparet gjenoppta treningen de har savnet så mye!

12 ULIKE STOLER: Feelgood-sentre er utstyrt med treningsstoler som hjelper deg med å bevege kroppen.

Regions

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.