Søsterduoen Liv Karin Kval og Kjersti Kval gleder seg til å spre godfølelse på Toten.

Feelgood har åpnet et nytt senter på Toten!

Tirsdag 3. august ble det snorklipping og høytidelig åpning av Feelgood sitt nyeste Feelgood Senter. Denne gangen var det Feelgood Toten som sto for tur og senteret ligger midt i Lena Sentrum. Senteret er nr 44 i rekken i Norge og dermed tar Feelgood nok et steg mot å bli størst og best på folkehelse i landet.

Det er søsterparet Liv Karin og Kjersti Kval sammen med deres respektive menn som står bak det nye senteret. Sammen brenner de for å hjelpe andre og spre glede. Det ser de nå frem til å gjøre med hjelp av Feelgood Konseptet.

- Jeg blir rett og slett rørt av tanken på at vi nå kan nå ut til de aller fleste her på Toten og spre livsglede og godfølelse til de som trenger det mest sier Liv Karin.

Liv Karin jobber til daglig som demensrådgiver i Vestre Toten kommune og er sykepleier. Det at hun nå kan realisere drømmen om å nå ut til enda flere betyr mye for henne. Jobben hennes har også vist henne hvor viktig det er med fysisk aktivitet både for kroppen og psyken.

- Siden jeg jobber mye med de med demens så ser jeg hva som kan skje om man ikke tar vare på kroppen og hodet sitt. Det er utrolig viktig at folk holder seg i gang, også etter at man blir pensjonist, sier Liv Karin og utdyper:

Det handler om å jobbe preventivt så man kan klare alle de hverdagslige tingene som man ellers tar for gitt. Plutselig kan det bli slitsomt å bare knyte skoene og da må man gjøre noe med det. Vi skal nå virkelig belyse viktigheten av å ta vare på seg selv så man kan ha et langt og godt liv.

Senteret ligger midt i Lena sentrum.

Ekstremt stor interesse før åpningen

Allerede før dørene åpnet så hadde over 80 personer sendt forespørsel om å ha en gratis prøvetime. Det er gledelig at forespørslene kommer fra alle alderstrinn.

For selv om Feelgood tidligere har appellert mye mot den voksne delen av befolkningen så er det ikke er slik at det «kun» er folk over en viss alder som har vist sin interesse for treningsmetodene.

Flere og flere yngre har oppdaget at Feelgood er for de fleste. De setter stor pris på at Feelgood har vært en forkjemper for å fjerne fokus på kropp og prestasjon og heller fronter det å trene for å ha det bra.

- Den første som tegnet seg hos oss er 31 år. Vi er glade for at de yngre kommer og prøver treningen og alle har vært positivt overrasket. Det er tross alt ikke alle som trives på tradisjonelle treningssentre og da er vi stolte av å tilby et konsept som har en lavere terskel for å komme i gang. Samtidig så er treningen både effektiv og tungt nok for de fleste om man vil ta skikkelig i. Det viktigste for oss er at man kjenner mestringsfølelse uansett hvilket nivå man er på, sier Kjersti Kval som også ser frem imot å ta i mot alle som er nysgjerrige på det nye konseptet i bygda.

Kjersti er til daglig frisør og elsker å jobbe med mennesker. Hun ser nå frem i mot alle de gode samtale som vil komme på senteret fremover.

For oss er det viktig å skape en trygg og sosial arena der alle kan komme som de er og føle seg hjemme. Vi håper derfor at flere inviterer både venner og bekjente hit så vi kan bygge et nytt hyggelig midtpunkt i sentrum.

Man vet man er på "bygda" når man får egg i åpningsgave, sier Kjersti taknemlig.

Varaordføreren i kommunen klippet snoren og ønsket alle lykke til med oppstarten.

Tove Beate klippet snoren og erklærte Feelgood Toten for offisielt åpnet.

- En av fem målsetninger i kommmunen er å skape en bedre folkehelse og vi kan ikke klare å oppnå det alene, vi må bygge lag med innbyggerene våre og slike aktører som dette her som gjør at innbyggerene kan komme og forbedre sin egen helse. Og når man kan gjøre så man kan ha en bedre hverdag som menneske på Toten så er det veldig viktig for kommunen sier Tove Beate som er varaordfører i Østre Toten.

- Jeg har en gammel mor på 85 år som har meldt seg på en gratis prøvetime. Hun lurte på om jeg ville være med og det skal jeg selvfølgelig gjøre. Men det blir ikke bare som ledsager fordi da skal jeg trene selv også. Fordi dette er noe som er til nytte for oss alle og som skaper aktivitet på Lena, sier hun

Feelgood sine verdier traff dem rett i hjertet.

Etter å ha blitt nysgjerrig på konseptet, tok Liv Karin kontakt med søsteren Kjersti og hennes mann Johan for å se om de sammen kunne starte et senter. Kort tid senere var prosessen i gang og resten er historie.

Vi bestemte at dette ville vi gå for. Alt det jeg så og leste om Feelgood traff meg rett i hjertet og de verdiene som kjeden står for er virkelig noe samfunnet trenger mere av, sier Liv Karin.

- Feelgood Toten er startet med hjertet og vi skal nå sørge for å gjøre folk på Toten «hverdagssterke», avslutter Liv Karin med å si.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.

Christian Bache

Markedssjef 975 16 544