OPPTATT AV FOLKEHELSE: Liv Karin Kval (t.v.) og søsteren Kjersti driver Feelgood på Toten.

Fantastiske tilbakemeldinger på folkehelsesenter:  - Det varmer mitt sykepleierhjerte

I august i år realiserte sykepleier Liv Karin Kval fra Toten (62) en drøm om å starte sitt eget treningssenter med fokus på folkehelse.

Liv Karin Kval (62) har i mange år arbeidet som sykepleieleder, og jobber nå som demensrådgiver i Vestre Toten kommune. Sammen med søsteren Kjersti, og hennes mann, åpnet hun i august treningssenteret "Feelgood Toten". I dag arbeider 62-åringen seksti prosent som Demensrådgiver, i tillegg til at hun er daglig leder av Feelgoodsenteret på Toten.

Tall fra Treningssenterrapporten 2021 som Virke presenterte 7. desember, viser at Feelgood er Norges raskest voksende treningssenterkjede.

- Feelgood treffer en viktig målgruppe i samfunnet og vil være en viktig folkehelseaktør i fremtiden, sier Mee Eline Eriksson, bransjeleder i Virke Trening, som står bak rapporten Treningssenterbransjen 2021.

Etter bare noen måneders drift, rapporteres det om mange gladhistorier fra medlemmene på Toten.

- Tilbakemeldingene har vært helt overveldende, noe som varmer mitt sykepleierhjerte, sier en svært fornøyd Liv Karin.

- Flere forteller at de føler seg sterkere, har større bevegelighet, mindre vondter i kroppen, lavere blodtrykk og noen har redusert vekten sin. Noen rapporterer om mindre artrosesmerter, og noen om mindre nevropati. Noen har sågar trappet ned på medikamentbruken sin på grunn av treningen på Feelgood. En dame sa at åpningen av Feelgood er det beste som har skjedd på Toten, fortsetter eieren.

EIER AV FEELGOOD TOTEN: Liv Karin stortrives på det nyåpnede senteret der hun møter både unge og gamle som ønsker å teste ut Feelgood-konseptet.

Aktuelt for sykepleiere

Som sykepleier og treningsveileder på Feelgood, er Liv Karin alltid opptatt av å tilpasse seg hver enkelt som hun skal veilede og motivere til økt egenomsorg. Hun forklarer at sykepleie handler om en helhetlig tilnærming med mål om å hjelpe personen i å oppnå, opprettholde eller gjenopprette det vedkommende selv opplever som best mulig helse og livskvalitet.

- Siden livskvalitet er en subjektiv opplevelse må vi jobbe personsentrert - også på Feelgood. Sånn som jeg ser det, er dagens sykepleie noe annet enn det sykepleie var for femti år siden. Det er ikke lengre bare snakk om å behandle. Sykepleien har utviklet seg for å møte samfunnets behov. I dag kan sykepleiere i mye større grad jobbe forebyggende. Livsstilsrelaterte sykdommer skyldes ofte inaktivitet, samt andre faktorer som for eksempel kosthold, sier Liv Karin.

Hun poengterer at det i dag finnes mange ulike arenaer for sykepleiere som vil jobbe med forebygging og trekker frem nettopp Feelgood som en slik arena.

- En sykepleier ser helheten og hele mennesket, ikke bare enkeltproblemer eller en diagnose. Selv liker jeg å jobbe med folks holdninger for å skape motivasjon til å ta tak i sine helsemessige utfordringer. Man vet også at det som er godt for kroppen, er godt for hodet.

FEELGOOD PÅ TOTEN: Her er alle velkomne, forteller eier Liv Karin Kval.

Fikk pris for sitt arbeid

At det er behov for økt kompetanse og kunnskap, er det ingen tvil om. Dårlig helse og livsstilsrelaterte sykdommer koster samfunnet mange milliarder kroner årlig. Som sykepleier med spesialkompetanse innen demens, vet Liv Karin hvor viktig det er å ta vare på seg selv.

62-åringen mottok i september i år "Demensprisen for 2021 i Innlandet", og på Facebook er hun administrator for gruppen "Demensrådgiver" med over 15.000 følgere fra hele Norge.

- Det å mestre er noe alle mennesker ønsker, også de som er rammet av demens. Jeg vet hvor mye å mestre sitt eget liv betyr for den enkelte. Jeg ser ukentlig eksempler på det motsatte, der folk er avhengig av mye hjelp og støtte for å ivareta seg selv. Feelgood kan være med på å tilrettelegge trening for alle, slik at man mestrer. Dette kan bidra til økt livsglede for mange, sier treningssenter-eieren.

Vil hjelpe alle

Samtidig presiserer Kval at Feelgood-konseptet er for alle, også for de som ikke har helsemessige utfordringer eller sykdommer.

- Feelgood er et tilbud for folk flest. Når jeg skulle starte med noe for meg selv innen helse, så måtte jeg tro på det selv. Det måtte være ekte, ordentlig og ærlig, sier Kval.

Feelgood-konseptet er lavterskel-trening som gjør det enkelt å bevege kroppen. Med 12 selvgående, motoriserte treningsmaskiner utfører brukeren øvelser som aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter.

- Dette gjør at Feelgood passer for alle. Feelgoodtrening er lystbetont, og gjør man det regelmessig kan man oppnå stor helsemessig gevinst. Uansett om det er en eller tre ganger i uken er kontinuitet viktig, og treningen må tilrettelegges etter hver enkelt persons behov. Da mestrer alle uansett utgangspunkt, avslutter Liv Karin Kval – engasjert Feelgood-eier og demensrådgiver.

ÅPNING AV FEELGOOD TOTEN: Det var varaordfører Tove-Beate Skjoldal i kommunen som klippet snoren og erklærte Feelgood Toten for offisielt åpnet.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.