HYGGELIG BESØK: Ordfører i Kongsvinger Elin Såheim Bjørkli holdt en flott tale under åpningen av Feelgood Kongsvinger.

Åpning av Feelgood Kongsvinger: - Dette var overveldende!

Folk står på venteliste for å prøve det nye folkehelsetilbudet i Kongsvinger.

Mandag 5.august var det åpningsfest for Feelgood Kongsvinger. Her ble det fullt hus med besøk av både ordføreren og nysgjerrige vingersokninger.

– Åpningen var overveldende! De jeg snakket med virket å være veldig fornøyde og det var bare så hyggelig at så mange kom innom for å sjekke ut Feelgood-konseptet, sier Ellen Lidal (60).

Hun har rollen som daglig leder på det nye folkehelsesenteret mens Line Paulsen (59) er styreleder. De to venninnene har kjent hverandre i førti år og er begge fra Kongsvinger.

Nå håper de på å gjøre folkehelse-suksess i Innlandsbyen og folk er allerede på venteliste for å teste ut de unike treningsmaskinene.

– Interessen er kjempestor og det er hektisk! Allerede før åpningsdagen hadde vi gjennomført et titalls prøvetimer. Mange står på venteliste og det er viktig for oss å ta godt vare på de som kommer hit.

Se åpningen av Feelgood Kongsvinger her:

– Fikk hakeslepp!

Det var Ellen som tok initiativet til å starte Feelgood-senter i byen. Den daglige lederen forteller at hun selv trengte et lavterskel treningstilbud hun kunne trene på.

– Jeg har utfordringer med fatigue og har tidligere vært igjennom to kreftbehandlinger og en rekke operasjoner. Jeg var i gang med treningstilbud som ble lagt på is og måtte derfor begynne å lete etter et nytt sted som jeg kunne trene på. Det førte til at jeg startet mitt eget treningssenter.

Etter hvert som drømmen om å kunne drifte sitt eget Feelgood-senter vokste, tok Ellen en telefon til venninnen Line.

– Jeg var på vei til Valdres og fikk hakeslepp da Ellen ringte. Skulle hun starte treningssenter?! Men så begynte Ellen å forklare hvordan Feelgood-konseptet fungerer og lurte på om jeg ville være med. Vi snakka sammen i over to timer, forteller Line.

Etter denne telefonsamtalen begynte ballen virkelig å rulle og nå er dørene til det nye Feelgood-senteret åpnet.

– Trening på Feelgood passer alle, uansett alder og utgangspunkt, men vi vet jo at særlig eldre her i byen trenger å komme i bevegelse. Mange av de trygge treningstilbudene forsvant under koronaperioden og Feelgood er et godt møtested som også vektlegger den sosiale biten i tillegg til at man får trent, forklarer venninnene.

– Feelgood-sentre har stor betydning for både folks fysiske helse samtidig som det er en viktig sosial møteplass.

ÅPNINGSFEST: Feelgood-driverne Line Paulen og Ellen Lidal feiret med kake og topp stemning da de åpnet Feelgood Kongsvinger.

Et viktig supplement

På Feelgood finner man 12 motoriserte treningsmaskiner som er skreddersydd sammen der du aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter. Trening på Feelgood passer både unge og eldre, og tilbyr lavterskel-trening alle mestrer, uansett utgangspunkt og nivå. Siden treningsmaskinene går av seg selv, kan man trene passivt eller aktivt ut ifra egne evner og behov. Her kan du selv bestemme hvor lite eller hvor mye du vil ta i.

– Fysisk aktivitet har så mye å si for din egen psykiske helse. Her får man et lavterskeltilbud hvor ingen trenger å se hvor mye du løfter eller hvor mye du tar i. Maskinene går av seg selv og man kan kose seg i sin egen boble helt uten forstyrrende elementer, utdyper Ellen.

Til tross for at Kongsvinger har flere treningssentre i byen, så understreker Ellen og Line at Feelgood ikke er en konkurrent til eksisterende helsetilbud. I tillegg håper de to driverne at Feelgood etter hvert kan etablere gode samarbeid med legesentre og behandlere i byen.

– Flere og flere i helsetjenesten har begynt å se hva Feelgood gjør med folkehelsen, og hvordan treningen bedrer livskvaliteten. Vi har allerede hatt besøk av en fysioterapeut som sa at Feelgood er et fantastisk viktig tilbud, sier Ellen.

– Feelgood fungerer som et supplement til andre treningstjenester og tilrettelegger trening til mange av de som ikke kan, eller vil, trene på et tradisjonelt treningssenter.

OFFISIELL ÅPNING: Kongsvingers ordfører klippet snoren da Line Paulsen (t.v.) og Ellen Lidal åpnet sitt folkehelsesenter i Innlandsbyen.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Zeizt AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 65 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania Tyskland og Østerrike.

Med hjelp av våre unike motoriserte treningsmaskiner har Feelgood gjort trening til noe alle mestrer. Sammen sørger de for at man alltid får trent hele kroppen på en trygg, enkel og effektiv måte.

Hos oss er alle hjertelig velkommen og tilbudet passer spesielt bra for eldre, utrente og mennesker med ulike funksjonshemminger. Vår type trening er også ideell for å bygge seg opp igjen etter skade eller sykdom

Vårt mål er å gi alle et fysisk funda­ment slik at kroppen har det bra. Dermed får man mest mulig ut av livet. Det er slik vi skaper go´fø­lelsen!