VEKSTVINNERE: Mona og Dagfinn Enerly driver ett av i alt 49 Feelgood-sentre i Norge.

221 % økning i året: Feelgood kåret til vekstvinner i treningssenterbransjen

Virke kårer Feelgood til den store vekstvinneren i norsk treningsbransje. Det unike folkehelsetilbudet har i snitt vokst med 221 prosent hvert år siden 2015.

- Feelgood treffer en viktig målgruppe i samfunnet og vil være en viktig folkehelseaktør i fremtiden, sier Mee Eline Eriksson (bilde), bransjeleder i Virke Trening, som står bak rapporten Treningssenterbransjen 2021.

Korona og lange perioder der treningssentrene var pålagt å stenge, hindrer ikke treningssenterkjeden Feelgood fra Modum i en eventyrlig vekst.

Tall fra Treningssenterrapporten 2021 som Virke presenterte denne uken, viser at Feelgood er Norges raskest voksende treningssenterkjede.

(FOTO: Virke)

- Innen 2030 er det flere pensjonister enn arbeidsdyktige i Norge og det blir desto viktigere å realisere helsegevinster i denne befolkningsgruppen, sier Eriksson.

Bransjelederen påpeker at treningssentre generelt har stor betydning for nordmenns helse og at senterne følger smittevernstiltakene.

- Vi vet at sentre i Norge har en viktig rolle både for folks fysiske helse og det sosiale, og treningssentre er klare for å ta imot folk som vil trene, understreker hun.

Eksplosiv vekst

- Det har uten tvil vært et tøft år for treningssenterbransjen og derfor er det ekstra hyggelig å se disse tallene. Bransjen har vært - og er -  i en svært krevende tid, men dette er åpenbart et godt bevis på at vi i Feelgood gjør noe riktig. Ikke minst viser det at folk virkelig trenger Feelgood, sier markedssjef Christian Bache (bilde).

I perioden 2015-2020 åpnet Feelgood hele 42 folkehelsesentre. Det er dette antallet som legges til grunn når Virke har regnet ut den gjennomsnittelige veksten i sin rapport. Etter at arbeidet med rapporten ble ferdigstilt, har etterspørselen etter nye Feelgood-sentre fortsatt å øke, og i dag teller kjeden totalt 49 sentre i Norge.

Dette gjør Feelgood til landets nest største treningskjede målt i antall sentre, sammen med Family Sports Club . SATS er størst.

FOLKEHELSE-SUKSESS: Christian Bache, markedssjef i Feelgood, er svært fornøyd med resultatene til senterkjeden.

Dobbelt så høy gjennomsnittsalder

- Grunnen til konseptets suksess er at Feelgood tilrettelegger trening til de 80 prosent av befolkningen som ikke oppsøker de tradisjonelle treningssentrene, sier markedssjef Bache.

Det er ikke bare den sterke veksten til Feelgood som gjør at treningssenterkjeden skiller seg ut. Deres egne tall fra medlemsstatistikken viser at snittalderen på medlemmene er 66,1 år. Ifølge Exceline, som drifter medlemssystemet for treningssenterbransjen, er snittalderen på treningssentre generelt 33,7 år. Exceline har vært i drift fra 1991, og 610 treningssentre benytter seg av systemet som innbefatter data for cirka 600,000 aktive medlemmer.

- Vi er ekstremt stolte over å ha knekt koden på hvordan vi kan aktivisere de eldre, sier markedssjefen.

- De eldre er mennesker som mange har ansett som umulig å nå. Det viser seg imidlertid at viljen til å trene er der, men at det ikke har vært tilrettelagt på en god nok måte for denne aldersgruppen, påpeker Christian Bache.

LAVTERSKEL: Feelgood tilbyr trening med motoriserte apparater som passer alle. Her fra Feelgood Dombås.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Shapemaster Scandinavia AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.

Christian Bache

Markedssjef 975 16 544