Motivert av vonde knær: Nå åpner Anne Marie og Kristin Feelgood-senter nummer 60

Nyhet -

Anne Marie Kjønaas strandet på en benk i København på shoppingtur med datteren. Redd for å ikke kunne gå om fem år, og med en følelse av å ha prøvd alt, googlet hun seg frem til Feelgood, og tok en prøvetime så fort hun var hjemme fra Danmark.

Nå åpner hun Feelgood-senter nummer 60 i Norge sammen med makker Kristin Danielsen.

– Jeg er gammel håndballspiller og har dårlige knær. Feelgood var det eneste jeg ikke hadde prøvd og det som overrasket meg etter min første treningsøkt der, var at kroppen føltes bra etterpå. Knærne mine hovnet ikke opp. Det ga mersmak, forteller Kjønaas.

Lavterskel treningstilbud

Feelgood er et lavterskel treningskonsept, hvor ingen er for gammel eller svak, hvor du med 12 motoriserte treningsmaskiner (bildet under) trener hele kroppen på 40 minutter. Maskinene fungerer som “personlige trenere” og gir en trygg og effektiv økt for hele kroppen. Feelgood passer for alle som vil komme i gang med aktivitet og styrketrening.

Kjønaas, som bor i Tønsberg hadde Horten som nærmeste Feelgood-senter, men på nettsiden så hun en knapp med teksten “Start et senter”, som hun trykket på. Kort tid etter ble hun kontaktet av Truls Nebel, salgssjef og gründer i Feelgood og invitert til åpning av nytt senter i Heggedal. Der innså Kjønaas at dette ville hun.

– Jeg følte at jeg burde drive sammen med noen for å nå de målene jeg satte meg. Jeg ringte venninnen min Kristin, som svarte ja etter fem minutter. Vi ble kjent fordi døtrene våre driver med sprangridning, og har tidligere vurdert å starte et ridesenter sammen.

– Det var ikke vanskelig å si ja, da Anne Marie ringte og tilbød meg å bli med på dette, forteller Kristin Danielsen.

Fin beliggenhet

Den 13. desember åpner Feelgood Tønsberg på Kalnes Brygge. Et område bestående av mange leiligheter hvor det bor eldre folk som har flyttet fra hus. Her håper Kjønaas og Danielsen å kunne drive et populært treningstilbud som bidrar til både god helse og stemning i nabolaget.

– Vi lette lenge etter lokale, og er så fornøyde med å ha endt opp med så fin beliggenhet. Vi gleder oss til å ta imot folk som vil komme i gang med fysisk aktivitet. Her er det fokus på aktivitet og livsmestring, ikke å trene seg opp til Birken, sier Kjønaas med et smil.

Lokalene er delikat innredet med lilla som tema-farge, og lekker tapet med bilde av en lavendelåker på en hel vegg. Det er ingen speil i lokalet. 12 maskiner står klare til å ta imot nye kunder til lavterskel styrketrening for hele kroppen.

Den 13. Desember kommer Feelgood-ambassadør, og tidligere NRK-profil, Karen Marie Ellefsen og kaster glans når Feelgood-senter senter nummer 60 i Norge åpnes i Tønsberg.

Folkehelse og livsmestring

– Vi hører mye i media om at den eldre befolkningen vil måtte klare seg lenger på egen hånd i årene som kommer. God folkehelse og livsmestring blir bare viktigere og viktigere, og vi vet at styrketrening bidrar til økt helse i alderdommen. Vi føler at vi gir folk mulighet til å bo hjemme lenger gjennom Feelgood, sier Kjønaas.

– Vi skal være et senter for de som trenger å komme i gang med aktivitet, som kanskje ikke helt vet hvor de skal begynne. Våre maskiner går av seg selv. Det er bare å sette seg ned og la seg bevege. Når du har gått én runde innom alle de tolv maskinene, med tre minutter på hvert apparat, har du trent hele kroppen, forteller Danielsen.

– Du avgjør selv nivået på innsatsen som igjen avgjør hvor svett du blir. Mange kommer forbi og trener i helt vanlige klær. Ingen ser hvor mye du tar i, og du kan ikke skade deg på disse maskinene, legger Kjønaas til.

Maskinene ble opprinnelig laget for pasienter i rehabilitering, og konseptet Feelgood så dagens lys fordi skaperne av systemet så at denne treningsformen kunne gagne flere grupper i samfunnet.

Sosial møteplass i nærområdet

I tillegg til å være et fysisk treningssenter håper eierne at Feelgood Tønsberg kan bli en fin møteplass for folk i nærområdet.

– Mange eldre sitter mye alene hjemme. Her kan du komme og trene kroppen og i tillegg møte folk. Naboer kom forbi her og var nysgjerrige allerede mens vi holdt på å pusse opp lokalet, forteller Danielsen og sier hun håper det er en god indikator på at senteret skal bli en suksess.