Fysioterapeuten som satset på Feelgood

Fysioterapeuten som satset på Feelgood

Espen Mabro Trana er fysioterapeut og driver Eiker Fysioterapi sammen med en kollega. I 2018 bestemte han seg for å starte et Feelgoodsenter i Hokksund sammen med Helen Nymoen Brennhaugen og Renate Skogly.

Hvordan hadde det seg at du ville starte et eget Feelgoodsenter?

-Jeg ble gjort oppmerksom på Feelgoodkonseptet via en bekjent og ble veldig nysgjerrig. Det første som slo meg, var at dette virket for godt til å være sant! Men så tenkte jeg at her kan en starte fra null og gradvis øke intensitet og belastning! Jeg dro for å prøve maskinene selv, og ble meget overasket over deres egenskaper! Som fysioterapeut, med over 30 år i bransjen, vet jeg hvor vanskelig det er for mange å komme i gang med fysisk aktivitet på egenhånd! Hvis vi kunne tilby et treningssenter i Hokksund som henvendte seg til denne kundegruppen, ville de fått et nytt og unikt tilbud!

Hva synes du om treningsmaskinene nå når du nå har hatt de en stund?

Jeg må si at jeg er veldig positivt overrasket. Det er utrolig hvor enkel og anvendelig treningen er, og stort sett kan en bruke dette konseptet på alle typer kunder og pasienter. Maskinene gir virkelig en unik mulighet til å aktivere mennesker, og jeg som fysioterapeut har hatt et nytt og utmerket treningstilbud å tilby pasientene mine!

Hva slags type medlemmer har dere?

Vi har medlemmer i alle aldersgrupper både uten og med diagnoser. Diagnosene kan være: ME, Parkinson, Diabetes, Revmatiske lidelser o.s.v. Det gleder en fysioterapeut å se at de trener sammen på like premisser! Vi har et veldig positivt og sosialt samvær på Feelgood Hokksund!

Hvilken type tilbakemeldinger får dere fra medlemmene?

De får en god mestringsfølelse første gang de prøver ut maskinene. Vi får hele tiden inn solskinnshistorier fra mennesker som mener de har fått et bedre liv på grunn av treningen. Det er flere som kommer til oss og sier at vi har bidratt til at de har fått en rikere hverdag og at livskvaliteten har blitt mye bedre! De har også kjent muskler som de ikke visste de hadde. De har gjerne lest eller hørt om Feelgood fra noen andre, så jeg gleder meg til at denne treningsformen får den anerkjennelsen den fortjener og at konseptet bygges ut videre i landet!

Er det noe som har overrasket deg med konseptet?

Jeg har nok blitt mest overrasket over er hvor raskt kundene klarer å mestre treningen selv! Jeg er jo vant til å bruke mye tid på tilrettelegging, - instruere pasientene til å utføre øvelsene riktig! Her får de mestringsfølelsen ved å klare alt selv etter bare et par ganger. Jeg har jo også blitt veldig godt kjent med maskinene siden jeg trener på de selv! Derfor mener jeg at de gir uante muligheter! Trening på disse maskinene kan være begynnelsen på å forbedre den generelle folkehelsen i landet!

Hva har det betydd for din andre virksomhet?

Jeg tenkte at dette ville være et helhetlig tilbud, og det har vist seg i praksis at det er riktig. Det å ha flere ben å stå på har vært en veldig positiv løsning for meg. Feelgood har ført til at jeg har et egnet tilbud til de som starter hos meg på fysioterapiklinikken og som fortsetter videre ut i rehabiliteringen. I tillegg har det gitt meg selv energi ved å starte opp med noe nytt.

Hva sier andre fysioterapeuter om det du har vært med å starte?

Vi fysioterapeuter er gjerne litt skeptiske og trege med å kaste oss på nye trender. Vi må kunne stå inne for og dokumentere at det vi holder på med faktisk fungerer. Noen fysioterapeuter og leger har anbefalt sine pasienter om å ta kontakt med oss! Derfor er jeg utrolig glad for at Helen, Renate og jeg satset på Feelgood da det enda var et ungt konsept! Nå vet jeg at det er bedre enn først antatt og jeg ser bare en lys fremtid for denne formen for trening. Jeg er ikke i tvil om at de fleste fysioterapeuter vil ha nytte av Feelgood konseptet i tillegg til sin vanlige praksis i fremtiden.

Vil du også starte Feelgood-senter? Trykk her og les mer om hvordan du går frem.