Bård Brenden & Jan Erik Pedersen

Fasadgruppen kjøper et av Norges ledende stillasfirmaer

Fasadgruppen styrker sin norske virksomhet gjennom oppkjøpet av Brenden Materialer AS og Brenden & Co Stillasutleie AS (til sammen "Brenden"). Oppkjøpet inkluderer også en eierandel på 15 prosent i ProStillas AS, som tilbyr programvare for logistikk og prosjektstyring for stillasbransjen.

Brenden er en andregenerasjons familiebedrift som tilbyr tjenester innen stillas, værbeskyttelse og byggheiser med fokus på renoveringsprosjekter i Oslo og omegn. Virksomheten har en veletablert og diversifisert kundeportefølje i både offentlig og privat sektor. Brenden har 133 heltidsansatte og hadde en omsetning på ca. 185 millioner kroner i regnskapsåret 2023.

Oppkjøpet inkluderer også 15 prosent av programvareselskapet ProStillas. Verktøyet brukes til å effektivisere og automatisere de fleste arbeidsprosesser innen administrasjon, logistikk og prosjektstyring. Brenden har med hell brukt verktøyet for å øke skalerbarheten i sin virksomhet. Fasadgruppen har en opsjon på å kjøpe hele ProStillas.

"Brenden blir vårt første stillasfirma i Norge og utfyller vår virksomhet på en god måte. De har et godt omdømme i Oslo, hvor flere av våre eksisterende datterselskaper har engasjert dem i prosjekter opp gjennom årene. Vi ser også en spennende digitaliseringsmulighet i ProStillas, som potensielt kan bidra til å styrke og effektivisere Fasadgruppens øvrige stillasvirksomhet," sier Jan Erik Pedersen, Country Manager for Fasadgruppen Norge.

"Vi har fulgt Fasadgruppens ekspansjon i Norge og har gode relasjoner til flere av datterselskapene. Det føles veldig bra å nå bli en del av konsernet og kunne bidra med vår stillasekspertise," sier Bård Brenden, administrerende direktør i Brenden.

Fasadgruppen finansierer oppkjøpet med egne kontanter og tilgjengelige kredittfasiliteter. Selger har forpliktet seg til å reinvestere deler av kjøpesummen ved å erverve eksisterende aksjer i Fasadgruppen for et beløp tilsvarende ca. 25 millioner kroner innen tre måneder etter closing. Aksjene som erverves gjennom reinvesteringen er underlagt en lock-up forpliktelse i 36 måneder. Oppkjøpet er betinget av godkjennelse fra norske konkurransemyndigheter, og closing av Brenden forventes å finne sted i løpet av tredje kvartal 2024.

Kategorier

Fasadgruppen Group AB er Nordens størstealleverandør for alle utvendige fasader. Vi leverer energieffektive
og bærekraftige bygg – slik som fasader, vinduer, balkonger og tak. Virksomheten bygger på lokalt forankrede entreprenørdrevne foretak med tydelig fokus på samarbeid, engasjement og kompetanse.

Vi arbeider på det nordiske markedet og våre kunder er hovedsakelig eiendomsbesittere, konsulenter, borettslag, byggeselskaper, kommuner, fylker og stat.

Fasadgruppen er i en ekspansjonsfase og markedsledende i bransjen. Hovedkontoret er plassert i Stockholm.

Les mer her: www.fasadgruppen.no.

Adrian Westman

Kommunikations- och hållbarhetschef +46 (0) 73 509 04 00

Nordens største og Sveriges eneste riksdekkende totalleverandør