Det indirekte lyset fra SVENJA-taklampene gjør at utenpåliggende armaturer ser ut til å flyte under taket.

Funksjonell design, flytende lys: SVENJA-taklys fra ESYLUX

SVENJA-serien fra ESYLUX består av flate, runde taklamper som er perfekte for fellesområder på skoler, aldershjem, sykehus og kontorer. Det indirekte lyset de utenpåliggende armaturene avgir, gjør at det ser ut som om de flyter under taket. Det finnes også stang- og trådpendelsett som gjør at armaturene kan henges ned fra taket. Serien har både AV/PÅ- og DALI-2-varianter for konstantlysstyring som er avhengig av tilstedeværelse og dagslys. Armaturene har en modulær design som gjør monteringen mye enklere.

Fellesområder som lobbyer, auditorier, pauseområder, fellesrom og kantiner trenger estetisk tiltalende belysningsløsninger og fremfor alt – utmerket energieffektivitet. For å dekke alle disse behovene har ESYLUX utviklet SVENJA-serien med LED-taklamper, som kan kombineres med selskapets eget intelligente kontrollsystem for å redusere energiforbruket til armaturene.

Runde, flate LED-taklamper i tre forskjellige størrelser

De runde, flate SVENJA-taklysene har et pulverlakkert aluminiumshus og er tilgjengelig med diametere på 450, 600 og 900 mm. Lysene avgir 35 % indirekte lys, noe som skaper en god atmosfære i rommet og gjør at de utenpåliggende armaturene ser ut som de flyter under taket. Alternativt kan de valgfrie stang- og trådpendelsettene henges ned fra taket. Den omfattende bakgrunnsbelysningen til LED-lampene og de spesialdesignede objektivene sikrer homogen, skånsom belysning og lang levetid. Lysene har en effekt på opptil 122 lm/W.

AV/PÅ-varianter og DALI-2-modeller for konstantlysstyring

I tillegg til varianter som er designet for enkel kobling, tilbyr serien også armaturer med DALI-2-sertifiserte drivere på tvers av alle tre tilgjengelige diametere. DALI-2-bransjestandarden tilbyr interoperabilitet på tvers av produsenter, noe som gjør at lysene kan integreres i et sentralt byggautomasjonssystem eller kombineres med desentraliserte, flerroms APC-tilstedeværelsesdetektorer fra ESYLUX for DALI-2. Tilstedeværelses- og dagslysavhengig konstantlysstyring som tilbys av APC-tilstedeværelsesdetektorene, reduserer energiforbruket til lysene til et minimum.

Armaturene har en modulær design som består av to hovedkomponenter – driverboksen og armaturhuset. Denne utformingen gjør det betydelig enklere å montere armaturene i takets overflate. Driverboksen må først installeres og kables, og så kan armaturhuset ganske enkelt kobles til boksen ved hjelp av plugin-tilkoblingen og snap-lock-systemet. To fallsikringsledninger brukes til å sikre armaturhuset. I motsetning til de fleste armaturer trenger ikke armaturhuset å åpnes. Dette innebærer at diameterversjonene på 450 mm og 600 mm kan monteres av én person.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer produkter for større energieffektivitet, komfort og sikkerhet i og rundt bygninger. Sensorbasert, behovsstyrt automasjon og belysning er hovedområdet. Målet er forbedret livskvalitet med intelligente og brukervennlige løsninger, og enkle løsninger på komplekse utfordringer. Selskapet, med hovedkontor i Hamburg, samarbeider med grossister, installasjonsbedrifter, elektro- og lysplanleggere og arkitekter. Disse stoler på 50 års markedserfaring, høye krav til service og vektleggingen av den tyske posisjonen innen forskning, utvikling og produksjon. Bedriften er global: ESYLUX arbeider på fem kontinenter, samarbeider med 17 erfarne handelsbedrifter og er representert i Europa, Asia og Oseania med tilsammen 12 datterselskaper. Et av datterselskapene er ESYLUX Norge AS.