Et allsidig alternativ med DALI-kapasitet – ELSA-downligt fra ESYLUX

Et allsidig alternativ med DALI-kapasitet – ELSA-downligt fra ESYLUX

Denne serien kombinerer pålitelig lyskvalitet med svært stort utvalg av varianter og lavt energiforbruk

Med serien ELSA utvider produsenten ESYLUX utvalget for innendørsbelysning med LED-downlight, som i tillegg til lyskvaliteten utmerker seg med et stort utvalg av varianter. Dermed kan man velge mellom forkoblinger for alle vanlige driftsteknikker, inkludert muligheten for DALI-sammenkobling med tilsvarende styringsfleksibilitet. I tillegg har lampene forskjellige størrelser, effekter og lysfarger. De sistnevnte er dessuten ekstra pålitelige takket være en svært lav toleranse. De kraftige LED-lampene gir høy energieffektivitet, god gjengivelse av farger og lang levetid. Forhåndsmonterte kontakter, praktiske klemmer og valgfri adapterkabel gjør at monteringen går enkelt og raskt.

Downlights har for lengst blitt en klassiker i innendørsbelysning. Enten det er i gulv, trappehus eller lobbyer eller som ekstra takbelysning i enkeltrom – bruksområdene er enestående allsidige. Hvis man vil dekke de forskjellige kravene i alle disse områdene med en ny produktløsning, må man derfor tilby tilstrekkelige alternativer for mange detaljer. I tillegg må man sørge for at lampene ikke bare har lang levetid, men også er fremtidsrettet.

Varianter for alle vanlige driftsteknikker, lav fargetoleranse
Derfor har produsenten ESYLUX i den nye downlight serien ELSA ikke minst lagt vekk på størst mulig kompatibilitet med alle vanlige driftsteknikker. Ikke bare kan alle variantene utstyres med forkobling for enkel kobling eller 1–10 V dimmere, de kan også fås med digital styring via DALI-bus. «Dette alternativet gjør bruken av downlights attraktivt for eksempel for sammenkobling med andre lamper for realisering av individuelle lysscener i større rom», i følge Thorsten Pieper, produktansvarlig hos ESYLUX. Fordi smaken er forskjellig også når det gjelder lysfarge, fås alle lampene også med fargetemperatur på enten 3000 eller 4000 kelvin. Fargetoleransen, det vil si det maksimale avviket fra den angitte kelvin-verdien, er mindre enn gjennomsnittet og utgjør mindre enn 3 MacAdam-ellipser. «Også her sikrer den strenge kvalitetskontrollen av alle lampene i lyslaboratoriet vårt at disse verdiene er spesielt pålitelige», understreker Pieper.

Forskjellig effekt med samme energieffektivitet
Ellers skiller variantene i serien seg fra hverandre først og fremst når det gjelder størrelse og effekt. De hvite husene av trykkstøpt aluminium, med en lav installasjonshøyde som gir et diskret utseende, har mål på 97, 180 og 240 mm i diameter som også representerer forskjellige effektparametre: Strømforbruket er henholdsvis 5, 9 og 18 watt, og en lyseffekt på opptil 95 lm/W takket være meget energieffektive LED dioder. Den forventede levetiden representerer også optimal holdbarhet: Den ligger på 35 000 timer.

God fargegjengivelse og enkel montering
Fordi fargegjengivelse spiller en viktig rolle nettopp ved belysning med LED-lamper, orienterer ESYLUX seg også etter fargekvalitetsskalaen CQS (Color Quality Scale). Ved måling av ELSA-lamper både med fargegjengivelsesindeksen CRI og med CQS, som er betydelig mer relevant for LED-lamper, har de fått en god verdi på over 80. Felles for alle downlighteneer at de kan monteres raskt og ukomplisert. Pluggforbindelsene mellom forkobling og lampe er forhåndsmontert for alle driftsteknikker og kan enkelt forlenges ved hjelp av en adapterkabel (tilleggsutstyr) når som helst. I tillegg gir praktiske klemfjærer både rask og pålitelig feste av downlightene.

ESYLUX utvikler, produserer og distribuerer elektrotekniske produkter for større energieffektivitet og sikkerhet i industri-, nærings- og privatebygninger. Tilbudet suppleres av servicetjenester som ESYLUX Academy eller tilbud om prosjektveiledning. Prosjektavdelingen ledsager komplekse byggeprosesser fra planlegging til overtakelse, og gjør utvalget av tjenester komplett. Selskapet har sitt hovedkvarter i Ahrensburg utenfor Hamburg i Tyskland, og selskapets røtter strekker seg helt tilbake til 1968. Siden den gang har ESYLUX satt kvalitetsstandarden internasjonalt for tilstedeværelses- og bevegelsesdetektorer, teknisk utendørsbelysning, nødbelysning og røykdetektorer. Samtlige produkter er merket med kvalitetsmerket «German Engineering». Per i dag representeres selskapet av tolv datterselskaper i Europa og har på verdensbasis samarbeidspartnere på 17 adresser i Asia, Australia, Midtøsten, Sør-Afrika og Sør-Amerika.