Mens vi har skrelt appelsiner i solveggen og nytt toppturer i kortermet, har ressursbalansen forverret seg på grunn av manglende tilførsel av energi.

Påskeværets bakside

Årets påske går inn i historiebøkene. Stekende sol, plussgrader og lite vind ga en drømmepåske. Men, det fine ferieværet har rammet ressursbalansen i Norden hardt.

Mens vi har skrelt appelsiner i solveggen og nytt toppturer i kortermet, har situasjonen i ressursbalansen forverret seg på grunn av manglende tilførsel av energi.

Solrekord
Tyskerne har fått i pose og sekk. I tillegg til å nyte godt vær, har de produsert masse solenergi. Man skal ikke se bort ifra at de har satt ny solrekord i påsken.

På mandag ble spotprisen i Tyskland i snitt på –14,01 €/MWh, og klokken tre bunnet spotprisen på –83 €/MWh. På samme tid hadde Norden priser på 38 €/MWh. Det utgjør en prisforskjell på 120 €/MWh.

Tyskland er «fulladet»
Årsaken til de lave prisene i Tyskland er at etterspørselen etter kraft i markedet ble dekket av fornybar energi fra sol- og vindkraft. Produksjonen av solkraft overgikk 30 GW i noen timer. Dette er høyere enn strømproduksjonsrekorden i Norge.

I tillegg til den enorme mengden fornybar energi har Tyskland litt kjerne- og kullkraft som de «må bli kvitt». Dette ga negative priser, og gjorde at Tyskland kunne eksportere overskuddsstrømmen.

Norden blir mindre regulerbart
Også tirsdag hadde Tyskland noen timer med negative priser, og snittpris på 14,75 €/MWh. Prisene i Norden holdt seg på 38 €/MWh. Kontrollen over produksjonen er langt større i Norden. Her kan kraftproduksjonen reguleres opp og ned i forhold til behovet i markedet. Men, det vil nok endre seg de kommende årene hvor det er ventet betraktelig mer produksjon av både sol- og vindkraft i det nordiske markedet.

Mer detaljer om utviklingen i kraftmarkedet gjennom påsken får du i denne ukens kraftkommentar.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi