Suksess for Engcons digitale livevisning

Suksess for Engcons digitale livevisning

Fordi alle maskinmessene rundt omkring i verden er avlyst – eller utsatt – i år, valgte Engcon å arrangere en egen digital livevisning av sine nøkkelprodukter. Produktvisningen ble spilt inn på «messeområdet» ved hovedkontoret i svenske Strömsund, og livesendingene ble deretter vist frem av Engcon-ansatte på de ulike hjemmemarkedene.

For mange industribedrifter er kundemøter og messer viktige for kundepleien og salget. Men COVID-19 har gjort at messer avlyses eller utsettes over hele verden. Det å delta på messer og selv arrangere gravedager, har lenge vært en del av Engcons viktigste aktiviteter for å komme nærmere kundene. Dette er spesielt populært med teknologiske produkter som gjør gravemaskinen enda mer effektiv, da messene gir Engcon mulighet til å vise hvordan de fungerer og gravemaskinførerne mulighet til å teste.

Engcons digitale messe var en måte å tilfredsstille behovet på i en tid med isolering, og interessen fra gravemaskinførerne var stor.

– Vi ser hvordan gravemaskinførere over hele verden har fortsatt å jobbe i disse turbulente tidene. Det blir selvsagt et deilig avbrekk i hverdagen med en livesending om produkter som kan forenkle det daglige arbeidet. Chattefunksjonen gjorde at seerne kunne kommunisere direkte, på sitt eget språk, med sitt lokale Engcon-kontor, sier Ulrica Hellström, markedssjef hos Engcon, og fortsetter:

– Vi bygde opp et messeområde i Strömsund ved hovedproduksjonen. Der viste vi frem produktene i en demokjøring med en gravemaskin. Vi koblet de lokale salgs- og serviceteamene fra de ulike landene til kontrollstudioet i Sverige, og sendte alt på Facebook Live. Så fransktalende gravemaskinførere fikk en presentasjon av produktene på fransk av våre franske kollegaer, og så videre. Det er viktig for oss å opprettholde den lokale og kundenære relasjonen.

Grunnarbeidet var tidkrevende, men da det var gjort, kunne den direktesendte messen, med små justeringer, kjøres i alle land der Engcon er representert, sammen med de ulike Engcon-teamene over hele verden. Først ut var den internasjonale digitale livevisningen, som gikk av stabelen i Storbritannia den 14. juni kl. 20.00 (CEST).

– I konkurranse med det fine været deltok 220 personer under livesendingen med livechat, men i ettertid har hele 7300 personer sett sendingen. Uken etter den internasjonale sendingen landet vi det første salget som et direkte resultat av opplegget. Alle Facebook-sidene til Engcon har fått et løft i form av nye følgere, og vi har fått svært positive tilbakemeldinger fra bransjen.

– Internt hadde vi ikke de største forventningene før den første livesendingen, men den positive responsen fra seerne ga virkelig mersmak for å digitalisere markedsføringen ytterligere. Engcon ser nå muligheter til å bruke denne teknologien også i tiden som kommer, for eksempel for å nå ut bredt med produktlanseringer, sier Ulrica Hellström.

Totalt for alle sendingene har 24.000 personer sett initiativet som gikk under navnet «Engcon 360».

Engcon 360 VIDEO: https://youtu.be/t-nerYgYZr8

Totalt antall avspillinger av de digitale sendingene:

UK: 7300

FR: 4700

NL: 4000

SWE: 2100

FIN: 3800

NOR: 877

DK: 627

US: 609

Totalt: 24 013 seere og til sammen 104.658 har sett trailerne før sendingene

Kontakt:
Ulrica Hellström, engcon Group | +46 (0)72 236 32 00

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har lokale salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrik, Benelux, Nord-Amerika (USA og Canada), Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia. I 2019 hadde engcon-gruppen ca. 300 ansatte og en omsetning på ca. 1350 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990.www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.