Standardisert manøvrering av hurtigfester øker sikkerheten

Standardisert manøvrering av hurtigfester øker sikkerheten

I dag finnes det et tjuetall gravemaskinprodusenter som alle har et velfungerende system for manøvrering av redskapsfestet. Men de ulike maskinprodusentene og modellene har ulik manøvrering og plassering av låseknappene for redskapsfestet.

Når en gravemaskinfører går fra den ene maskintypen til den andre, oppstår det altså en åpenbar risiko for uriktig bruk. Det kan for eksempel sammenlignes med å ha ulik plassering av gass- og bremsepedalene i ulike bilmerker.

– Nå tar vi i Engcon enda et skritt i sikkerhetsarbeidet. Vårt mål er å standardisere og sikre manøvreringen av alle redskapsfester for alle gravemaskiner, sier Engcons grunnlegger og eier Stig Engström

Engcon lanserer nå redskapslåssystemet Quick hitch Standard Control (QSC). Det er et system som reduserer risikoen for å aktivere feil knapp eller funksjon. QSC passer til alle eksisterende merker av gravemaskiner, tiltrotatorer og redskapsfester på markedet. Systemet består av et kontrollpanel med en omkobler til å aktivere gravemaskinens redskapsfeste, og en annen til å aktivere tiltrotatorens redskapsfeste. Alle funksjoner er samlet på et panel som alltid plasseres på samme sted i førerhuset, der det er lett å kjenne igjen uansett gravemaskinmodell eller -merke.

– QSC inngår i sikkerhetskonseptet ”Non Accident Generation” der vi skaper en standard for manøvrering av fester. En fører som går fra en gravemaskin til en annen, skal lett kunne kjenne seg igjen, noe som reduserer faren for feil, sier Stig Engström.

Redskapslåssystemet kan dessuten styre de fleste eksisterende varianter av redskapsfester på markedet, og forbedrer funksjonen til fullhydrauliske løsninger og redskapsfester, slik som Oil Quick, EC-Oil, m.fl. Med QSC får det valgte redskapsfestet, uansett merke eller modell, dessuten enda en unik sikkerhetsfunksjon som gjør at skuffen krever marktrykk for å kunne løsnes. Det betyr at skuffen ikke kan løsnes i luften, og dermed reduserer man faren for ulykker som skyldes fallende skuffer.

Sammen med Engcons Q-Safe-redskapsfeste øker QSC sikkerheten ytterligere gjennom et audiovisuelt varslingssystem. Systemet varsler med lyd og lys hvis ikke begge skuffeakslingene er i riktig posisjon, samtidig som det også aktiveres en sving- og bomløftsperre.

– Med kombinasjonen QSC og Q-Safe redskapsfeste leverer Engcon et av verdens sikreste systemer for manøvrering av redskapsfester. Det gjør at føreren alltid ved hva som skjer og når det skjer, sier Stig Engström.

QSC har premierevisning på Bauma 11. – 17. april og vil deretter være tilgjengelig i et begrenset opplag fra juni 2016. Serieleveranse beregnes fra november 2016.

Kontakt:
Sten Strömgren, markedssjef, engcon Group | +46 [0]70 529 96 32

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 7 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland og Frankrike (Nederland fra 2016), og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2014 hadde engcon-gruppen ca. 165 ansatte og en omsetning på ca. 650 MSEK.www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.