EC214 – ny tiltrotator for gravemaskiner 9–14 tonn

EC214 – ny tiltrotator for gravemaskiner 9–14 tonn

Nyhetene kommer slag i slag fra engcon. Fra og med januar 2015 kommer den nye tiltrotatoren EC214 på de nordiske markedene, og ved halvårsskiftet kommer den på de øvrige markedene.

Den nye EC214 er den femte modellen i 2. generasjon. I likhet med de andre i serien – EC206, EC209, EC219 og EC226 – har også EC214 en rekke fordeler som gjør den til det selvsagte valget av tiltrotator for gravemaskiner på mellom 9 og 14 tonn. Det betyr samtidig at tiltrotatorene fra engcon i 2. generasjon dekker hele bredden av gravemaskiner fra 3,5 tonn til 26 tonn.

Det er nettopp størrelsen som også gjør EC214 til det optimale valget for traktorgravere.

– Vi vet at EC214 er etterlengtet, ikke minst blant eiere av traktorgravere, sier engcons konstruksjonsjef Fredrik Jonsson.

Tiltvinkelen er økt til 45 grader på EC214. Plass for sensorer til maskin­styring, integrerte smørekanaler, som alle er ført frem til ett og samme smørepunkt, samt at man kan justere bryteklaringen på den nye tiltrotatoren uten å demontere den, gjør service og vedlikehold betydelig enklere og smidigere.

I likhet med sine søsken i 2. generasjon er tiltsylindrene på EC214 klargjort for lastventiler (standard på styresystem 9), noe som er et krav for å få kjøre med kombinasjonen tiltrotator og pallgafler.

Ny svivel
Den store nyheten på EC214 er at den er utstyrt med en ny svivel, og i kombinasjon med en NG10-ventil leverer den trykk på opptil 100 liter i minuttet, noe som gjør det mulig å drive høytrykkskrevende redskaper på ekstrauttakene. Dessuten er den nye svivelen tilpasset for en elektrisk ”kanal”, da EC214 på sikt vil få engcons anerkjente redskapsfeste Q-Safe som standard.

Konstruksjonen av nye EC214 gir flere fordeler. Den forsterkede rammen har gitt betydelig bedre ytelse og gir både høyere brytekraft og høyere dreie­moment. Samtidig bidrar en ny type ventiler til et lavere drivstofforbruk.

På nye EC214 er dessuten hydraulikkmotoren flyttet til venstre side, der den er godt beskyttet og synlig for føreren.

EC214 kommer på de nordiske markedene fra og med januar 2015 og på de øvrige markedene i juni 2015.

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.