Elkjøp inviterer næringslivet til e-sportliga

Sammen med Oilers Esport og Nordavind DNB gjennomfører Elkjøp i høst andre sesong av sin bedriftsliga i e-sport.

– E-sport er en av få aktiviteter som har kunne blitt gjennomført tilnærmet som normalt den siste tiden. Vi ønsket å skape noe gøy i seg selv, samt en aktivitet hvor ansatte kunne være sosiale sammen også utenfor teams-møtene i arbeidstiden, sier gamingansvarlig i Elkjøp Norge, Nils Martin Øyo.

Ifølge tall fra Nordavind finnes det nærmere 400 000 mennesker i Norge som følger e-sportinnhold på en eller anen måte.

I motsetning til stereotypen om en tenåring i kjelleren til foreldrene, viser det seg at den typiske e-sportfølgeren er i slutten av tyveårene, ofte også høyt utdannet.

– Som i de fleste andre idretter finnes det fans som også ønsker å delta, om så på ett litt lavere nivå. Basert på det tror vi en bedriftskonkurranse passer perfekt, forteller Øyo.

Øst mot Vest

Noe som er nytt denne høsten er at ligaen deles inn i regioner, lignende flere av de amerikanske ligasystemene hvor de beste lagene i hver region vil møtes i et sluttspill for å kåre Norges beste bedriftslag.

– På grunn av den store interessen ble det allerede første runde vanskelig å gjennomføre en modell hvor alle møter alle. Med Oilers og Nordavind som representanter håper vi også å skape litt vennskapelig rivalisering mellom regionene, samt divisjoner under disse så alle kan møte passende motstand, avslutter Øyo.

Gaming er viktig i bedriftsmarkedet

Det har også vært et økt fokus på gaming og digitale hjelpemidler i næringslivet. Behov for utstyr til hjemmekontoret og verktøy for digital kommunikasjon er naturlig svært aktuelt i disse dager, men også spill og gamingprodukter som verktøy i skole og til e-sport i idrettslag blir mer og mer populært.

– Tradisjonelt har vi sett på gamingutstyr som produkter først og fremst til konsumermarkedet. Nå som flere og flere tar del i e-sport gjennom sine lokale idrettslag, og vi ser studier som peker på hvilke fordeler og muligheter gaming gir som digitalt læringsverktøy i skolen ser vi også en stor økning i interessen fra bedriftsmarkedet, sier Julie Eriksen Berg, Digitalsjef for B2B i Elkjøp Norge.

Påmelding til ligaen: trykk her

• e-sport
  • gaming

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for NOK 38,3 milliarder i regnskapsåret 2018/19. Driftsresultatet var NOK 1.228 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de mer enn 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.