Lasse Ruud-Hansen

Styrker ledergruppen og tilfører viktig kompetanse

Lasse Ruud-Hansen er ansatt som SVP Strategi og Organisasjon i Ekornes. Han tiltrer 1. oktober, og blir en del av den nye ledergruppen. Her vil Ruud-Hansen ha ansvar for konsernets HR-funksjon, IT, ESG og strategi.

Tine Hammernes Leopold, CEO i Ekornes, har tydelige ambisjoner for Ekornes. Ekornes skal igjen bli den foretrukne nordiske møbelprodusenten, og da er det en forutsetning å tiltrekke seg de aller beste.

- Ruud-Hansen har solid erfaring fra arbeid med merkevarer, både med den strategiske planleggingen og den operasjonelle gjennomføringen. Han har erfaring fra en lang rekke roller i sterke merkevarebedrifter som Orkla, Isklar og Kavli. Dette er viktige områder som Ruud-Hansen har mye erfaring med og hvor han har levert gode resultater, sier Hammernes Leopold.

- Jeg brenner for å jobbe med sterke merkevarer, og Ekornes har en svært spennende portefølje innen ulike segmenter. Ekornes har dessuten en global tilstedeværelse gjennom både partnere og egen organisasjon, og jeg gleder meg til å bli kjent med ulike deler av virksomheten sier Ruud-Hansen. -Med tøff og økende konkurranse er man nødt til å jobbe stadig smartere for å levere verdi til kunder og partnere. Jeg vil veldig gjerne bidra til å profesjonalisere og løfte selskapet inn i fremtiden, sier han.

- Vi ser at lavere etterspørsel presser alles marginer og lønnsomhet. Vi i Ekornes må jobbe smartere og bedre i hele verdikjeden, sier Hammernes Leopold. - Jeg er trygg på at Lasse Ruud-Hansen bringer nyttig kunnskap og erfaring fra strategi, organisasjon og endringsledelse, viktige områder hvor han har levert gode resultater, sier Hammernes Leopold.

Ruud-Hansen har også mange års erfaring fra konsulentfirmaet PA Consulting Group. Han har hatt særlig fokus på og oppnådd gode resultater med forbedringer i leveransekjeden, såkalt «supply chain management».

Ruud-Hansen gleder seg stort til å begynne.

Ekornes-sjefen er tydelig på at de krevende markedsforholdene også setter ny agenda for Ekornes.

Lasse Ruud-Hansen er utdannet Siviløkonom fra NHH i 2003. Han har også bachelor i organisasjonspsykologi fra Universitetet i Oslo.

Kategorier

Ekornes er en ledende møbelprodusent grunnlagt i Norge og kjent for merker som Ekornes®, Stressless®, Svane® og IMG. Med produksjonsanlegg i Norge, USA, Thailand og Litauen har Ekornes produsert møbler for å forbedre hverdagen til mennesker i nesten et århundre. Gjennom sitt globale distribusjonsnettverk leverer Ekornes relevante produkter med kort leveringstid. Ekornes eies av Qumei Home Furnishing Group og Hillhouse Investments. For mer informasjon, se ekornes.com.

Kontakter

Ekornes er Nordens største møbelprodusent, med hovedkontor i Sykkylven på vestkysten av Norge.

Ekornes lager møbler som selges under merkenavnene Stressless®, Svane® og IMG. Stressless® er et av verdens mest kjente varemerker innen møbelbransjen, mens Ekornes®, Stressless® og Svane® er de mest kjente innen møbelbransjen i Norge.

Ekornes AS

Ekornes AS, Industrivegen 1