Foto: Marc DOSSMANN, ©European Union

I forkant av EU-valget: 14 EU-land rangerer blant de 20 mest globaliserte landene i verden

• Nederland er EUs mest globaliserte land, etterfulgt av Irland og Luxembourg, i følge DHL Global Connectedness Report 2024
  • Rapporten, utviklet av New York University Stern School of Business, fremhever de regionale og globale båndene til EUs medlemsland – og hvordan EUs prinsipper støtter internasjonalt engasjement
  • Global tilknytning kan gi betydelige fordeler som raskere økonomisk vekst, lavere kostnader, større produktutvalg og mer innovasjon

Bonn / New York, 31. mai 2024: Nederland er det mest globaliserte landet i EU, tett fulgt av Irland og Luxembourg. Til sammen er imponerende 14 EU-land blant de 20 mest globaliserte landene i verden, som inkluderer Malta, Belgia, Danmark, Sverige, Tyskland, Kypros, Ungarn, Estland, Finland, Tsjekkia og Slovenia (se rangeringen nedenfor).

Disse resultatene kommer frem i den siste DHL Global Connectedness Report, den mest omfattende tilgjengelige analysen av globaliseringens tilstand og bane. Rapporten ble utviklet av et forsker-team ved anerkjente New York University Stern School of Business. 2024-utgaven ble utgitt i mars i år. Den sporer strømmer av handel, kapital, informasjon og mennesker rundt om i verden, og måler globaliseringen av 181 land og territorier.

2024-rapporten viser at globale strømmer har vist seg overraskende motstandsdyktige gjennom flere sjokkhendelser, fra Covid 19-pandemien til krigen i Ukraina. Av de 27 EU-medlemslandene har 25 faktisk økt sin globale tilknytning siden 2017, og motbeviser sterkt forestillingen om at vi er inne i en deglobaliseringsperiode. DHL Global Connectedness Report fremhever også hvordan internasjonale bånd kan akselerere økonomisk vekst, utvide utvalget av tilgjengelige varer og tjenester, redusere kostnader, forbedre kulturell utveksling og forbedre spredningen av ideer og innovasjon.

EU-medlemskap øker landenes forbindelser til verden
Forskningen viser videre hvordan landenes internasjonale bånd har en tendens til å vokse betydelig når de blir med i EU. Malta, Slovenia, Kypros, Litauen, Slovakia, Estland og Polen er alle blant de 20 landene med størst økning i global tilknytning i verden siden 2001. Disse landene fullførte sin EU-tilslutning i 2004.

En slik utvikling støttes av EUs kjerneprinsipper. De «fire frihetene» – som garanterer fri bevegelse av varer, kapital, tjenester og mennesker mellom EUs medlemsland – spiller en sentral rolle for å øke internasjonal utveksling. I tillegg oppmuntrer EUs København-kriterier til informasjonsflyt ved å legge vekt på pressefrihet.

Mike Parra, adm. direktør i DHL Express Europe, kommenterer: «DHL Global Connectedness Report viser tydelig fordelene ved å være en del av EU. EUs forpliktelse til fri handel, åpne markeder og enkel bevegelse av kunnskap, fremmer et utmerket miljø for selskaper og økonomier til å trives internasjonalt. Det åpner også for muligheter for mennesker til å utveksle, lære og vokse, og fremme et kulturelt rikt samfunn. Med en sterk tilstedeværelse i alle 27 EU-land og et unikt globalt nettverk, er DHL den ideelle logistikkpartneren for å knytte mennesker og bedrifter i Europa og resten av verden sammen.»

Samlet rangering av EUs mest globaliserte land: Nederland på toppen
Nederlands topplassering i rangeringen av EUs mest globaliserte land nedenfor, er basert på en unik kombinasjon av faktorer. Landet har utmerkede transportforbindelser til sjø, luft og land, ligger i nærheten av andre store økonomier, har et attraktivt hjemmemarked og har en lang tradisjon for internasjonal åpenhet. I den globale rangeringen, som finnes i rapporten, toppes Nederland kun av Singapore.

EU-rangering

Romania

54

55

«Europa er verdens mest globalt tilknyttede region. En hovedårsak til dette er at EU lenge har fostret tettere bånd mellom medlemslandene, samtidig som de har støttet engasjementet med resten av verden», sier Steven Altman, seniorforsker ved NYU Stern’s Center for the Future of Management og hovedforfatter av rapporten. «EU-tilnærmingen eksemplifiserer hvordan regional integrasjon kan tjene som byggestein for globalisering.»

EU-land skiller seg ut på individuelle globaliseringstiltak
Rapporten belyser også EU-land som utmerker seg i individuelle mål på globalisering. Tyskland tiltrekker universitetsstudenter fra flere land enn noe annet EU-land (og rangerer på 2. plass på verdensbasis på dette målet). Danmark rangerer som nr. 1 i EU (og 3 globalt) på internasjonalt vitenskapelig forskningssamarbeid ift. befolkningsstørrelse. Malta topper EU-rangeringen for turistankomster pr. innbygger (rangerer som nr. 2 globalt).

DHL Global Connectedness Report
Den anerkjente DHL Global Connectedness Report (tidligere DHL Global Connectedness Index) er publisert regelmessig siden 2011 og gir pålitelige funn om globaliseringstrender ved å analysere 15 typer internasjonal handel, kapital, informasjon og menneskestrømmer. 2024-utgaven er basert på nesten ni millioner datapunkter. Den rangerer tilknytningen til 181 land, og står for 99,7 % av verdens bruttonasjonalprodukt og 98,7 % av befolkningen. En samling av 181 énsides landprofiler gir konsise oppsummeringer av individuelle lands globaliseringsmønstre.

Rapporten ble bestilt av DHL og forfattet av Steven A. Altman og Caroline R. Bastian fra New York University Stern School of Business.