Fremskritt innen elektrisk mobilitet: DHL åpner det første ekspertisesenteret for elektriske kjøretøy i Europa

• Basert nær Milano i Italia, støtter Electric Vehicle (EV) Center of Excellence overgangen til elektrisk mobilitet og samler løsninger for hele forsyningskjeden for elektriske kjøretøy, fra innkjøp av komponenter til levering av kjøretøy og logistikkstøtte etter salg
  • Senteret, som strekker seg over et lager på 10 000 kvadratmeter, drives av DHL Global Forwarding og DHL Express
  • EV-senteret i Italia er en del av et globalt nettverk av lignende huber, og tilbyr verdensomspennende tilgang til både lokale og internasjonale kunder

Bonn, 28. mai 2024 – DHL åpner Europas første Electric Vehicle (EV) Center of Excellence for å fremme elektrisk mobilitet i Pozzuolo Martesana, nær Milano, Italia. I samarbeid med Team EV fra DHL Customer Solutions & Innovation, utnytter senteret den kombinerte lager- og fraktstyringen til DHL Global Forwarding, inkludert både sjø- og flyfraktkapasiteter. I tillegg tilbyr DHL Express en nettverksløsning for global distribusjon. Dette toppmoderne anlegget, som strekker seg over cirka
10 000 kvadratmeter, er en logistikkhub skreddersydd for å møte den økende etterspørselen etter elektriske kjøretøy på det italienske markedet, med særlig fokus på den voksende EV-industrien.

"Hos DHL er vi begeistret over å introdusere Europas første EV-ekspertisesenter innen elektrisk mobilitet i Italia. Dette initiativet gjenspeiler vårt engasjement for bærekraftige logistikkløsninger for EV-industrien," sier Mario Zini, administrerende direktør i DHL Global Forwarding Italia. "Dette senteret tilbyr et omfattende spekter av tjenester og løsninger, og fungerer som en one-stop-destinasjon for våre kunder, der de får tilgang til alt de trenger på ett sted, samtidig som de drar nytte av ekspertisen og erfaringen til vårt personell."

Nazzarena Franco, administrerende direktør i DHL Express Italia, legger til: "I en periode med betydelig vekst, ønsker vi å støtte selskaper i deres overgang til mobilitet. Ved å utnytte DHL Express' globale nettverk, hjelper vi kundene med å opprettholde en sømløs produksjon ved effektivt å håndtere mangelen på råvarer og komponenter. Våre sertifiserte internasjonale spesialister støtter industrien gjennom dens vitale energiovergang. Gjennom EV Center of Excellence er vi klar til å være en nøkkelpartner i å drive utviklingen av automobility."

EV-senteret i Italia dekker innkommende og utgående logistikk ved bruk av ulike transportmidler, lager med verdiskapende tjenester som batteritesting og lading, samt komplett ettermarkedshåndtering for batterier. Dette inkluderer lagring, opplading, servicesenter for garantiproblemer, batteribytte og demontering. I tillegg til disse kjernefordelene, kan kundene nyte en sømløs tilkobling med et paneuropeisk LiBa-kompatibelt nettverk. Utover å ha et moderne lager, har anlegget rikelig med energilagringskapasitet og tilbyr spesialiserte tjenester skreddersydd for tohjulinger. Videre er anlegget utstyrt med temperatur- og fuktighetskontrollerte rom, som tilbyr en helhetlig løsning som inkluderer avdelinger for både generelle og farlige materialer. Tjenestene administreres av trente team i EV-sektoren, og for flyfraktbehov kan kundene stole på IATA CEIV-sertifiserte team.

Videre har kundene muligheten til å dra nytte av ekspertisen til Formula E-logistikkteamet, som har hovedkvarter i Italia. Som det sjette knutepunktet i et globalt nettverk, tilbyr EV Center of Excellence internasjonale kunder fordelen av sin strategiske posisjon, med nærhet til både det italienske markedet og nabolandene. Anlegget betjener for øyeblikket et bredt spekter av kunder, inkludert etablerte OEM-er og bilprodusenter fra Italia, ulike europeiske land, USA og Kina.

"I DHL er vi dedikerte til å fremme elektrifiseringen av auto-mobilitet. For dette formålet har vi etablert EV Center of Excellence for EV-logistikk rundt om i verden, hvor team av spesialister tilbyr banebrytende løsninger for hele forsyningskjeden - fra komponentinnkjøp til levering av kjøretøy," sier Fathi Tlatli, president for Global Auto-Mobility Sector hos DHL Customer Solutions & Innovation. "Med det nye senteret i Italia har vi nå en tilstedeværelse i hver region, noe som gir våre kunder en konkurransefordel i det voksende e-mobilitetsmarkedet."

– End –

Media Contact:

DHL Group

Joanna Kruszewski

Phone: +49 228 182-9944

E-mail: pressestelle@dhl.com

DHL – The logistics company for the world

DHL is the leading global brand in the logistics industry. Our DHL divisions offer an unrivalled portfolio of logistics services ranging from national and international parcel delivery, e-commerce shipping and fulfillment solutions, international express, road, air and ocean transport to industrial supply chain management. With about 395,000 employees in more than 220 countries and territories worldwide, DHL connects people and businesses securely and reliably, enabling global sustainable trade flows. With specialized solutions for growth markets and industries including technology, life sciences and healthcare, engineering, manufacturing & energy, auto-mobility and retail, DHL is decisively positioned as “The logistics company for the world”.

DHL is part of DHL Group. The Group generated revenues of more than 81.8 billion euros in 2023. With sustainable business practices and a commitment to society and the environment, the Group makes a positive contribution to the world. DHL Group aims to achieve net-zero emissions logistics by 2050.