Konsernets hovedkontor i Bonn, Tyskland

Foreløpige resultater: Deutsche Post DHL Group registrerer sterk utvikling i 3. kvartal og øker inntjeningen for 2020

• Konsernets EBIT økte med ca 45 % til ca 1,37 milliarder euro i 3. kvartal
  • Inntjeningen økte: konsernet forventer nå et driftsresultat mellom 4,1 og 4,4 milliarder euro, og fri kontantstrøm på mer enn 1,8 milliarder euro i 2020
  • Konsernsjef Frank Appel: "Vi har nå fullt fokus på forberedelsene til en usedvanlig stor julevirksomhet. Her har sikkerheten til våre ansatte og kvaliteten på tjenestene til våre kunder topp prioritet."

Bonn, 7. oktober 2020: Deutsche Post DHL Group (DPDHL) har i dag gitt foreløpige tall for 3. kvartal 2020. Basert på disse resultatene har selskapet økt sin inntjening for 2020.

I 3. kvartal har konsernet fortsatt den positive dynamikken man så på slutten av 2. kvartal. I september, vanligvis en viktig måned etter sommeren, har forsendelsesvolumene i DPDHL holdt seg veldig bra.

Foreløpig EBIT (Earnings Before Interests and Taxes, dvs. inntjening før renter og skatt) for konsernet økte til ca 1,37 millioner euro i 3. kvartal (2019: 942 millioner euro). Dette inkluderer effekten av engangsbonusen på 300 euro til hver ansatt (ca 170 millioner euro), samt engangsutbetalingen til P&P-ansatte som en del av den nylig inngåtte lønnsavtalen i Tyskland (ca 45 millioner euro).

"Vår virksomhet har prestert veldig bra i 3. kvartal. Takket være det fremragende engasjementet til våre 550 000 ansatte over hele verden, kunne vi dra nytte av den dynamiske e-handelsveksten i våre divisjoner", sier Frank Appel, administrerende direktør i DPDHL. "Vi har nå fullt fokus på forberedelsene til en usedvanlig stor julevirksomhet. Her har sikkerheten til våre ansatte og kvaliteten på tjenestene til våre kunder topp prioritet."

3. kvartal: Positiv divisjons- og kontantstrømytelse
Driftsresultatet i Post & Parcel Germany økte til ca 320 millioner euro i 3. kvartal (2019: 304 millioner euro), til tross for effekten av engangsutbetalinger på totalt 95 millioner euro. Express-divisjonen klarte å øke EBIT i 3. kvartal til ca 750 millioner euro (2019: 454 millioner euro), drevet av en kraftig utvikling i TDI-volum. Driftsresultatet i Global Forwarding var godstransporten ca 155 millioner euro, klart over 3. kvartal i 2019 med 124 millioner euro. Inntjeningsutviklingen i Supply Chain ble gjenopprettet av økende kundeaktiviteter; EBIT utgjorde ca 110 millioner euro i 3. kvartal (2019: 162 millioner euro). DHL eCommerce Solutions har sett en ytterligere akselerasjon av EBIT drevet av store B2C-volumer i sine markeder, og registrerte en EBIT på ca 75 millioner i 3. kvartal, klart foran fjorårets EBIT (2019: 6 millioner euro). Corporate Functions registrerte et resultat på ca -40 millioner euro.

Den generelle positive utviklingen støttes av en kontinuerlig sterk kontantstrømutvikling. Den frie kontantstrømmen har økt betydelig i 3. kvartal til mer enn 1,0 milliarder euro (2019: 507 millioner euro), noe som har resultert i en positiv fri kontantstrøm på mer enn 1,2 milliarder euro for de første ni månedene i 2020.10.0

EBIT og fri kontantstrøm økte for 2020
I lys av det løpende inntjeningsmonumentet, har konsernet besluttet å justere oversikten for hele året 2020 slik:

Konsernets rapporterte EBIT forventes mellom 4,1 og 4,4 milliarder euro (tidligere 3,5-3,8 milliarder euro). I påvente av en veldig sterk høysesong, spesielt drevet av den dynamiske e-handelsveksten, er konsernet fokusert på å sikre alle nødvendige ressurser for å opprettholde et servicenivå av høy kvalitet. Oppnåelse av den øvre delen av inntjeningen, vil i hovedsak avhenge av om volumutviklingen vil tillate effektiv utnyttelse av nettverkene.

Konsernet forventer fortsatt en EBIT på ca 1,5 milliarder euro for Post & Parcel Germany-divisjonen. For sine DHL-divisjoner, forutser DPDHL nå en EBIT på mellom 3,3 og 3,6 milliarder euro (tidligere: 2,8-3,1 milliarder euro). Driftsresultatet i Corporate Functions forventes nå å være rundt -700 millioner euro (tidligere ca -750 millioner euro). Dette inkluderer negative effekter på ca 350 millioner euro som en del av de allerede kommuniserte og fortsatt gyldige kostnadene på ca 400 millioner euro for omjustering av StreetScooter-aktivitetene. Det resterende beløpet på ca 50 millioner euro blir nå overført til 2021.

Bruttoinvestering for hele året forventes fortsatt å være på rundt 2,9 milliarder euro, og den frie kontantstrømmen forventes nå å være mer enn 1,8 milliarder euro (tidligere ca 1,4 millioner euro). Dette inkluderer alle nevnte engangseffekter og de tidligere forventede 300 millioner euro for 777-fornyelsesprogrammet i Express' interkontinentale flåte.

Den omfattende informasjonen for 3. kvartal og de første 9 månedene i 2020 vil bli offentliggjort som planlagt 10. november.