DHL og Formel 1® flyr med bærekraftig flydrivstoff

DHL og Formel 1® flyr med bærekraftig flydrivstoff

• Formel 1 investerer i DHLs GoGreen Plus-tjeneste om bruk av bærekraftig flydrivstoff (SAF) for å redusere klimagassutslipp for flyfrakt
  • Dette er det seneste i en rekke bærekraftige initiativer som DHL og Formel 1 har implementert, inkludert biodrivstoffdrevne lastebiler og drivstoffeffektive fly

Bonn, 20. september 2024 – DHL og Formel 1® gjør nok en gang fremskritt innen bærekraft med innføringen av bærekraftig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel (SAF)). Fra og med transport til Australias Grand Prix i mars i år, har Formel 1 samarbeidet med DHLs GoGreen Plus-tjeneste for å redusere klimagassutslipp med ca 80 % pr. flytur ved bruk av SAF sammenlignet med konvensjonelt flydrivstoff. Dette markerer et spennende, nytt kapittel i DHLs 20-årige partnerskap med Formel 1, ettersom det fortsetter å hjelpe sporten i oppdraget om å oppfylle sin Net Zero-forpliktelse innen 2030. Frem til Singapore Grand Prix har omtrent 20 % av Formel 1-fraktflyvninger til løp utenfor Europa i år, vært planlagt til å bruke DHLs GoGreen Plus-tjeneste med SAF.

Paul Fowler, Head of DHL Motorsports Logistics, sier: “Vårt langvarige partnerskap med Formel 1 er bygget på en felles lidenskap for innovasjon og ‘excellence’. Vi er forpliktet til å bruke vår ekspertise til å støtte Formel 1 med å transportere biler og annet utstyr rundt om i verden på en mest mulig effektiv måte. Med 40 års ekspertise innen motorsportlogistikk, er vi fokusert på å identifisere måter å redusere klimagassutslippene på, og å gjøre motorsport mer bærekraftig.»

En rekke bærekraftige initiativer fra DHL og Formel 1

SAF er det seneste initiativet i satsingen fra DHL og Formel 1 for å levere mer bærekraftig logistikk. Med sin brede logistikkportofølje, benytter DHL multimodal transport som fly-, sjø- og veifrakt for optimalisert ruteplanlegging og effektivitet. Denne sesongen bruker f.eks. DHL Boeing 777-fraktfly med drivstoffeffektiv teknologi som reduserer klimagassutslippene med rundt 17 % sammenlignet med eldre fly. Dette kommer i tillegg til arbeidet Formel 1 har gjort for å rasjonalisere kalenderen og skape en bedre flyt av løp, videreutvikle fjernsendingsproduksjonen som reduserer reiseutstyret, og innføringen av regionale knutepunkter som gjør at gods kan reise kortere avstander. DHL og Formel 1 fortsetter å utforske andre innovative løsninger for ytterligere å redusere sportens klimagassutslipp.

«Formel 1 har alltid vært i forkant av innovasjon, og vår tidlige investering i bærekraftiv flydrivstoff er et bevis på at vi er dedikert til å levere på vår Net Zero innen 2030-forpliktelse,» sier Ellen Jones, Head of ESG i Formel 1. «SAF er bare det seneste steget for virksomheten, og understreker hvordan alternativt drivstoff både på og utenfor banen kan redusere karbonutslippene vesentlig. Denne bærekraftstrategien er bare mulig gjennom koordinerte handlinger på tvers av idretten vår.»

Luftfart med lavere klimagassutslipp

Produsert av fornybare kilder, som landbruksbiomasse og brukt matolje, representerer SAF et betydlig skritt mot lavere klimagassutslipp innen luftfarten. SAF for Formel 1-logistikk kjøpes og overføres gjennom verdikjeden via ‘book and claim’-systemet. Dette systemet gjør det mulig å skille ut spesifikke miljøegenskaper fra fysiske produkter, som reduserte klimagassutslipp, og overføre dem til en annen del gjennom et register. Kjøpere og selgere kan delta uten direkte involvering i den fysiske forsyningskjeden til drivstoffet. Ved kjøp «bestiller» (‘book’) kjøpere en spesifisert mengde bærekraftig drivstoff og «fordrer» (‘claim’) utslippsreduksjoner mot sine bærekraftsmål, og oppnår miljømessige fordeler uten fysisk besitte drivstoffet. ‘Book and claim’-systemet har potensial til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren betydelig nå det implementeres i hele industrien.

Verifisering fra International Sustainability & Carbon Certification (ISCC)

DHLs tilbud om SAF til støtte for Formel 1-flyfraktlogistikk bekreftes av International Sustainability & Carbon Certification (ISCC). Denne sertifiseringen fungerer som et godkjenningsstempel og sikrer at drivstoffet er produsert iht. strenge bærekraftige kriterier. ISCC-verifiseringen inkluderer mer enn enkel utslippsreduksjon, den fremmer gjennomsiktig, bærekraftig og avskogningsfri praksis gjennom hele forsyningskjeden. Omfanget omfatter et bredt spekter av bærekraftige materialer, fra landbruksbiomasse til resirkulerte karbonkilder, noe som sikrer en helheltlig tilnærming.

GoGreen Plus-tjenesten ble lansert av DHL i 2022, og bruker ‘book and claim’-systemet for å bruke bærekraftig drivstoff i fly- og sjøfrakt slik at kundene kan redusere klimagassutslippene knyttet til deres fraktvolum, selv når deres forsendelser ikke blir fysisk transportert med midlene som bruker det bærekraftige drivstoffet. GoGreen Plus representerer et viktig steg i DHL Groups reise for å forbedre produkttilbudet i tråd med selskap

Pressekontakt Head of Marketing & Communications +47 984 20 801