DHL Group står stødig i et svakt marked og hever den nedre delen av konsernets EBIT-guiding

• Omsetning på EUR 20,1 milliarder i andre kvartal; driftsresultat på EUR 1,7 milliarder; fri kontantstrøm på EUR 450 millioner
  • Gruppens EBIT-guiding for 2023 er hevet fra EUR 6,2 til 7,0 milliarder (fra EUR 6,0 til 7,0 milliarder); utsiktene for 2025 er bekreftet
  • Investeringer i internasjonal virksomhet er på et vedvarende høyt nivå
  • CEO Tobias Meyer: «Takket være vår balanserte portefølje og globale tilstedeværelse, var vi igjen i stand til å demonstrere vår robusthet. Dette gjenspeiles i det fortsatt høye nivået på inntjeningen.»

Bonn, 1. august, 2023: DHL Group viste igjen sin motstandskraft i et mindre dynamisk markedsmiljø i andre kvartal 2023. Konsernet oppnådde en omsetning på EUR 20,1 milliarder (Q2 2022: EUR 24,0 milliarder). Driftsresultatet (EBIT) var på nivå med første kvartal på EUR 1,7 milliarder. Som ventet kunne ikke andre kvartal, som fortsatt var preget av lavere volum og fallende fraktrater, matche rekordinntektene fra året før (Q2 2022: EUR 2,3 milliarder). Til tross for den vedvarende svakere markedsdynamikken, oppnådde DHL Group en EBIT-margin på 8,4 prosent (Q2 2022: 9,7 prosent). Konsernet hever den nedre delen av 2023 EBIT-guidingen og bekrefter inntjeningsprognosene for 2025.

DHL Group drar igjen nytte av sin brede logistikkportefølje. Mens DHL Express og DHL Global Forwarding, Freight-divisjonene er sterkere korrelert med den globale økonomien, sikret langsiktige kundekontrakter hos DHL Supply Chain en kontinuerlig stabil inntjeningssituasjon og ytterligere vekst i andre kvartal. "Takket være vår balanserte portefølje og globale tilstedeværelse, var vi igjen i stand til å demonstrere vår robusthet. Dette er spesielt tydelig i tider med svakt globalt økonomisk momentum”, sa Tobias Meyer, administrerende direktør i DHL Group. «Vi tok de riktige tiltakene på et tidlig tidspunkt for å håndtere det nåværende makromiljøet. Dette, sammen med den dedikerte innsatsen til våre ansatte, gjenspeiles i det høye inntjeningsnivået, som ligger langt over årene før pandemien.»

Reviderte prognosescenarier: Konsernet forventer ytterligere vekst på mellomlang sikt

Med et halvårsresultat på 3,3 milliarder EUR presterte konsernet godt i et utfordrende marked. Derfor hever DHL Group den nedre delen av sin EBIT-guiding for 2023 til 6,2 milliarder EUR (tidligere EUR 6,0 milliarder). Konsernet fortsetter å planlegge med de tre scenariene presentert på den årlige pressekonferansen for resultater i mars:

• Ved en gunstig utvikling med gjenoppretting av verdensøkonomien tidlig i andre halvår ("V-formet" utvikling), forventer konsernet en EBIT på rundt EUR 7,0 milliarder (uendret).
  • Ved en eventuell oppgang på slutten av året («U-formet» utvikling) forventer konsernet EBIT på rundt EUR 6,6 milliarder (tidligere EUR 6,5 milliarder).
  • Uten vesentlig oppgang i den globale økonomien i resten av året ("L-formet" utvikling), forventer konsernet EBIT på minst EUR 6,2 milliarder (tidligere EUR 6,0 milliarder).

For DHL-divisjonene forventer DHL Group en EBIT mellom EUR 5,7 og EUR 6,5 milliarder (tidligere EUR 5,5 til EUR 6,5 milliarder). For Post & Parcel Tyskland forventer selskapet en EBIT mellom EUR 800 millioner og EUR 1,0 milliarder (tidligere EUR 1,0 milliarder).

For 2025 bekrefter konsernet sin mellomlangsiktige resultatprognose på mer enn EUR 8 milliarder.

Fortsatte investeringer i lønnsom vekst og bærekraft
Konsernets finansielle styrke er fortsatt på et høyt nivå: i andre kvartal 2023 var kontantstrømmen fra driften på EUR 1,8 milliarder (Q2 2022: EUR 2,0 milliarder). Fri kontantstrøm var EUR 450 millioner (Q2 2022: EUR 665 millioner).

"Selv om vi holder et tett øye med kostnadene våre i dagens utfordrende marked, setter vår styrkede inntjeningsevne oss i en posisjon til å fortsette å investere betydelig i fremtidig vekst. Det er nettopp fordi forsyningskjedene blir stadig mer komplekse at kundene våre stoler på oss som eksperter på bærekraftige transport- og logistikkløsninger, sier finansdirektør Melanie Kreis.

Bruttoinvesteringer (CAPEX) beløp seg til EUR 708 millioner i andre kvartal (Q2 2022: EUR 798 millioner). Fokuset lå på investeringer i bærekraftige forretningsaktiviteter, som bygging av nye, klimanøytrale terminaler i Express-divisjonen og utvidelse av transportløsninger med lave utslipp. For å forbedre produktiviteten bærekraftig ble det også investert ytterligere midler i automatiserings- og digitaliseringstiltak. For 2023 fortsetter konsernet å planlegge et samlet investeringsvolum på mellom EUR 3,4 og EUR 3,9 milliarder (2022: EUR 4,1 milliarder). DHL Group genererte samlet konsolidert nettoresultat etter ikke-kontrollerende eierinteresser på EUR 978 millioner i andre kvartal 2023 (Q2 2022: EUR 1,5 milliarder). Resultat per aksje utgjorde dermed EUR 0,82, sammenlignet med EUR 1,19 året før.

DHL Express: Effektiv inntjening og kostnadsstyring

Omsetningen i Express-divisjonen falt med 12,5 prosent til EUR 6,1 milliarder i andre kvartal 2023, blant annet som følge av negative valutaeffekter på EUR 298 millioner og lavere drivstofftillegg. Justert for valutaeffekter og drivstofftillegg falt omsetningen i andre kvartal med 6,9 prosent. Som et resultat av den svake generelle økonomiske situasjonen, gikk daglige volumer av internasjonale tidsbestemte forsendelser (TDI) ned som forventet.

For å takle dette var fokuset på effektiv kostnadsstyring og optimalisering av nettverkskapasiteten. Divisjonen motvirket de vedvarende effektene av inflasjonen med generelle prisøkninger som er systematisk gjennomført. EBIT for divisjonen gikk ned med 18,2 prosent til EUR 901 millioner i andre kvartal 2023. Resultatgraden var 14,7 prosent.

Global Forwarding, Freight: Forventet omsetningsnedgang innen luft- og sjøfrakt

Som forventet falt omsetningen i Global Forwarding, Freight-divisjonen med 40,7 prosent til EUR 4,8 milliarder på grunn av lavere volum og normalisering av fraktrater. Justert for negative valutaeffekter på EUR 221 millioner var omsetningen 38,0 prosent lavere enn i samme periode året før. Innenfor både luft- og sjøfrakt var nedgangen i volum spesielt merkbar på handelsruter fra Kina. EBIT for divisjonen falt med 47,2 prosent til EUR 388 millioner i andre kvartal 2023 på grunn av den reduserte omsetningen. EBIT-marginen holdt seg på et godt nivå på 8,0 prosent (Q2 2022: 9,0 prosent).

Supply Chain: Omsetning og fortjeneste fortsetter å vokse

Omsetningen i Supply Chain-divisjonen vokste med 4,0 prosent til EUR 4,2 milliarder i andre kvartal. Justert for negative valutaeffekter på EUR 126 millioner var veksten 7,1 prosent. Alle regioner og sektorer registrerte fortsatt økt omsetning, støttet av ny virksomhet, kontraktsfornyelser og voksende e-handelsvirksomhet. Majoriteten av den nye virksomheten ble generert innen detaljhandel og teknologi, og var hovedsakelig knyttet til e-handelsbaserte løsninger. EBIT for divisjonen steg til EUR 272 millioner i andre kvartal (Q2 2022: EUR 244 millioner). I tillegg til positiv inntektsutvikling, støttet produktivitetsforbedringer økt inntjening gjennom digitalisering og standardisering. EBIT-marginen var meget solid på 6,4 prosent (Q2 2022: 6,0 prosent).

eCommerce: Omsetning på forrige års nivå

Med EUR 1,5 milliarder var omsetningen i e-handelsdivisjonen i andre kvartal 0,3 prosent under nivået i fjor. Justert for negative valutaeffekter på EUR 31 millioner var veksten 1,8 prosent. EBIT for divisjonen gikk ned fra EUR 109 millioner til EUR 78 millioner, hovedsakelig på grunn av høyere kostnader og pågående investeringer i nettverksutvidelse. EBIT-marginen var 5,2 prosent (Q2 2022: 7,2 prosent). Med det nylig annonserte oppkjøpet av MNG Kargo, en av Tyrkias ledende pakketjenesteleverandører, vil nettverket både i Tyrkia og for grenseoverskridende e-handelsvirksomhet styrkes.

Post & Parcel Germany: Svak resultatutvikling på grunn av inflasjon og reguleringer

Omsetningen i Post & Parcel Germany-divisjonen i andre kvartal av året økte med 0,8 prosent mot EUR 4,0 milliarder i fjor. Omsetningsveksten i Parcel Germany og i det internasjonale segmentet oppveide de pågående, strukturelt forårsakede nedgangene i den tyske postvirksomheten. EBIT for divisjonen var 49,2 prosent lavere enn året før på EUR 123 millioner på grunn av høyere kostnader forårsaket av inflasjon og spesielle utbetalinger av inflasjonskompensasjon. Kostnadsøkningene i postvirksomheten kunne ikke kompenseres av høyere priser på grunn av gjeldende prisregulering av basispostprodukter. Dette førte også til en nedgang på 40,6 prosent i investeringer i divisjonen sammenlignet med samme periode i fjor. EBIT-marginen var 3,1 prosent.

Merknad: Et intervju med finansdirektør Melanie Kreis finnes på www.group.dhl.com

DHL Group

Christina Neuffer/Sabine Hartmann