DHL Express lanserer en ny papirløs tjeneste for retur av forsendelser

DHL Express lanserer en ny papirløs tjeneste for retur av forsendelser

Bonn, 14. oktober 2024: DHL Express lanserer en ny papirløs tjeneste for retur av pakker verden over, og erstatter det tradisjonelle papiralternativet med en ny digital, miljøvennlig tjeneste.

Nettforbrukere har opplevd problemer med tradisjonelle returer hvor de enten må skrive ut fraktbrevet på papir, eller bruke forhåndstrykte etiketter og returskjema fra den opprinnelige forsendelsen, for deretter manuelt merke varene som skal returneres. Nå elimineres dette med DHL Express’ tjeneste Label-Free hvor en digitalt optimalisert prosess gjør hverdagen enklere for våre kunder, samtidig som miljøet spares. Med denne tjenesten sendes en QR-kode som kundene enten kan vise på et DHL Service Point som er QR-kodeaktivert for pakkelevering, eller til en DHL-sjåfør ved opphenting.

«Vår Label-Free-tjeneste for retur av pakker er i tråd med vår kontinuerlig forpliktelse til eksepsjonell kundeopplevelse samtidig som vi driver positive miljøendringer. Ved å forenkle returprosessen kan kundene nå glede seg over en problemfri retur av pakkene sine. Tjenesten støtter forbrukere i eRetail- og moteindustrien, teknologiindustrien og også flere sektorer,» sier Michiel Greeven, EVP Global Commercial i DHL Express. «Med vår Label-Free-tjeneste gjør vi nå returprosessen enklere og mer praktisk for alle involverte, forhandlere og e-forbrukere, og reduserer samtidig papirsvinnet.»

Tjenesten er tatt i bruk i over 50 land over hele verden. Viktige markeder som allerede har tilgang inkluderer Tyskland, Frankrike, Italia, Mexico, Hong Kong, Indonesia, Sør-Korea, Malaysia, Thailand, Taiwan, Kina, UAE, Bahrain, Saudi-Arabia, Kuwait, Qatar, Danmark, Norge, Tyrkia m.fl.

DHL Group

DHL Group er verdens ledende logistikkselskap. Konsernet forbinder mennesker og markeder, og er en muliggjører for global handel. Målet er å være førstevalget for kunder, ansatte, investorer og grønn logistikk over hele verden. For dette formålet fokuserer DHL Group på å øke bærekraftig vekst i sine lønnsomme kjernevirksomheter og initiativer for konsernvekst. Konsernet bidrar til verden gjennom bærekraftig forretningspraksis, samfunnsborgerskap og miljøaktiviteter. Innen år 2050 har DHL Group som mål å oppnå nullutslipslogistikk.

DHL Group har to sterke merkevarer. DHL tilbyr et omfattende utvalg av pakke-, ekspress-, godstransport- og forsyningkjedetjenester, samt logistikkløsninger for e-handel. Deutsche Post er den største postleverandøren i Europa og markedsleder på det tyske postmarkedet. DHL Group sysselsetter rundt 594.000 mennesker i over 220 land og territorier over hele verden. Konsernet genererte inntekter på rundt 81,8 milliarder euro i 2023.

Hele verdens logistikkselskap.

Pressekontakt Head of Marketing & Communications +47 984 20 801